Tisdag

Ännu tidigare start på passet idag – strax före fyra. Vi åkte bil till järnvägsstationen även idag. Efter att ha tagit ut tågordrar och fått i oss varsin kopp kaffe gick vi ut till den väntande taxin och åkte ut till depån. I dag stod klargöring av två x40-enheter (totalt 5 vagnar) på menyn. När vi var klara växlade vi ner till Centralen och avgick sedan några minuter efter halv sex som morgonens första tåg till Stockholm. En bit före Enköping, då hastigheten är 200 km/h, indikerade tågskyddssystemet (ATC) att vi hade stopp i en signal framför oss (dock ej den närmaste), så det var bara att slå av på farten och vara extra uppmärksam. Mycket riktigt visade följande signal ”kör 80, vänta stopp” och när sedan vi stannat vid signalen som visade ”stopp” (rött) ringde jag fjärrtågklareraren i Stockholm för att anmäla att vi stannat vid en signal i stopp. Det visade sig att det varit arbete under natten och att man inte återställt automatiken i ställverket till fullo, så det var snabbt åtgärdat och vi fick ”kör” (grönt) på en gång, men vi tappade ju tid på att behöva stanna. Vi kunde senare under vägen mot Stockholm ta in tid igen och när vi stannat på Stockholm C var det helt enligt tidtabellen. En av mina klasskamrater från lokförarutbildningen, som precis som jag fått jobb på SJ, och hans handledare tog över tågsättet och vi kunde gå upp till personallokalerna för att ha en halvtimmes rast.

Nästa uppdrag var att lösa av föraren på direkttåget från Eskilstuna. Det bestod av tre X40-enheter (totalt 8 vagnar) och vi kopplade av den sista enheten som skulle gå tillbaka till Eskilstuna, medan vi körde de två främre enheterna ut till depån i Hagalund. När vi kopplat isär enheterna och därmed var klara, gick vi till pendeltåget för att åka ner till Centralen och där ta tåget för att passåka tillbaka till Västerås och så var det slut på dagens arbete.

I morgon är det ledig dag.