Onsdag

Dagen började med att klargöra en X12-motorvagn som stod parkerad ute på bangården vid Västerås Central och när det var gjort växlade vi oss fram till plattformen. Strax efter kl 6 lämnade vi Västerås och satte kurs på Eskilstuna. Väl framme bytte vi ände och gjorde oss klara för en resa upp till Sala. På avgången från Eskilstuna, strax före klockan 7, var det väldigt många som reste och det märktes framme i Västerås då de flesta skulle av tåget samtidigt som många nya ville komma på för att följa med norrut.

I Sala bytte vi ände igen och körde tillbaka till Västerås där vi blev avbytta och fick en knapp timmes rast. Efter rasten löste vi av föraren på tåget från Linköping och körde upp till Sala. När vi kom tillbaka till Västerås löste samma förare av oss och kunde därmed köra tillbaka till Linköping.

I och med det var dagens egentliga pass slut, men min handledare hade fått lite extrajobb, så vi satte oss i hans bil och åkte ut till depån. Uppdraget var att flytta ett brand- och rökskadat X40-fordonssätt. För ett par månader sedan började det brinna i tvätthallen, när tågsättet skulle tvättas (läs notis i vlt.se här) och det har sedan dess stått uppställt på bangården. Nu skulle fordonet flyttas till en verkstad för sanering och reparation. Vi kopplade en annan X40 till den rökskadade och kunde på så sätt dra den ut från depån och sedermera lämna den på godsbangården, där den senare under dagen skulle växlas in i verkstaden av dess personal. När allt var klart och vi återlämnat den ”friska” X40:an i depån kunde vi ta bilen och åka hemåt .