Måndag

Gick för att äta frukost strax efter 6 och när det var klart tog jag ut listor över vilka fordon vi skulle ha idag. Ringde även till Platskontrollen för att kolla var första fordonet stod. När det var dags gick vi ut till spår 32, där X55:an som vi skulle klargöra stod.

När vi var klara med klargörningen och övriga förberedelser fick vi tillåtelse att köra ner till Centralen. Där lämnade vi över tågsättet till föraren som skulle köra det upp till Sundsvall och vi gick till personallokalerna för att ha en knapp timmes rast. Där träffade jag en av handledarna jag hade under andra praktiken i Västerås i vintras och vi pratade ett tag.

Nästa uppdrag var att gå ner till spår 17 för att lösa av föraren på ankommande SJ2000-tåg (X2) från Göteborg. När tågsättet var synat körde vi till Karlberg, där vi bytte ände och sen fick köra till plattformarna vid Norra Bantorget, där tåget skulle städas och furneras inför nästa resa. De tre i ombordpersonalen gick också ombord här för att plocka i ordning allt inför avgången. När allt var klart kunde vi köra fram till spår 12 och låta passagerarna äntra vagnarna.

Exakt på avgångstid rullade vi iväg från plattformen med destination Karlstad på skyltarna. Efter en timme och 20 minuter stannade vi i Hallsberg där en kollega väntade för att lösa av oss och fortsätta mot Värmland. För oss återstod bara hemfärden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

15 + tio =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.