Efter att ha gjort mig i ordning gick jag ner för att äta frukost vid kvart över 6 och min handledare kom ner strax därefter. Dagens första uppdrag var att klargöra ett X55-sätt och köra ner det till Centralen. När det var gjort och vi fått avlösning gick vi upp till personallokalerna för att ta rast. Nästa uppdrag var att lösa av ankommande X2:a från Göteborg, som vi sen skulle vända och köra mot Karlstad med. Vi fick dock reda på att det tåget kört på en älg vid Laxå och blivit så skadat att det inte gick att köra vidare med. SJs operativa ledning fick nu planera om lite, så att vi skulle få ett tågsätt till Karlstad-avgången. Det blev då i stället att lösa av föraren på tåget från Arvika och använda det tågsättet till vårt tåg. Det blev lite ont om tid för oss eftersom Arvika-tåget var försenat dels på grund av att det krockade Göteborgståget stod i vägen vid Laxå, dels på grund av spårledningsfel vid Stockholms Södra. Vi körde upp till Karlberg, där vi bytte ände och körde ner till Norra Bantorget, där tåget skulle stödfurneras samt snabbstädas. När det var klart kunde vi köra fram till perrongen på spår 12 och låta resenärerna gå ombord. Vi kom i väg 4 minuter sent från Stockholm, men eftersom ingenting störde oss under vägen så kom vi till Hallsberg på utsatt tid, där vi blev avlösta och kunde lämna tåget.
Nu återstod bara att sätta sig på tåget hem till Västerås, där Marie kom och hämtade mig. Nu är det helg!