Åkte hemifrån kvart över tolv och satte kurs på Hallsberg. Väl framme tog jag ut dagens tågorder samt en kopp kaffe och inväntade min handledare. Dagens körning bestod av Stockholm via Västerås tur och retur med dubbeldäckare (X40).
Vi gick ut till tågsättet som stod vid plattformen och utförde test av förarövervakningen (”dödmansgreppet”) samt bromsprov. Sedan inväntade vi avgångstiden. Det var ett tåg på väg in, så vi fick inte körtillstånd (grönt i signalen) på en gång utan blev någon minut sena när vi väl kom iväg. Det var riktigt mycket folk som skulle åka med oss och vartefter resan fortlöpte så blev det mer och mer folk i vagnarna. Det fanns inga sittplatser kvar utan folk var tvungna att stå. När vi rullade in på Centralen i Stockholm var vi ett par, tre minuter sena, men det var ändå ganska bra eftersom vi passerat flera banarbeten där hastigheten var nedsatt.
Vi blev avlösta på en gång och kunde gå upp till personallokalerna för att ha rast och äta den medhavda matlådan. Under tiden fick min handledare också forska i vilket tågsätt vi skulle ha på tillbakavägen. Det normala är att ett ankommande tåg från Göteborg används, men på grund av fordonsbrist var det tåget i dag ett lokdraget tåg och vi skulle ha en X40. Till slut fick vi reda på att vi skulle ta över ett ankommande X40-tåg från Eskilstuna, så vi gick ner och löste av föraren. På grund av banarbetena tappade vi tid igen och var 6-7 minuter sena till Enköping och Västerås, men eftersom vi enligt tidtabellen skulle ha 6 minuters uppehåll i Västerås, kom vi i väg bara någon minut sent därifrån och när vi rullade in i Örebro låg vi precis enligt tidtabellen igen. Framme i Hallsberg var vi till och med någon minut tidiga och lämnade med varm hand över tågsättet till väntande växlingspersonal. Därmed var dagens pass över och det var bara att sätta sig i bilen och åka hemåt.