Praktiken för den här perioden lider mot sitt slut och därför köpte jag en tårta på väg till stationen för att bjuda på i fikarummet. Vi började dagens pass med att äta lunch (med tårta som efterrätt) och sedan skrev vi ut tågorder i vanlig ordning. Därefter var det bara att gå ut på perrongen för att byta av tåget från Sala med destination Linköping. Fordonet var en X50-motorvagn (Regina) och körningen ner till Linköping gick väldigt bra.
Framme i Linköping växlade vi oss ut till uppställningsbangården där vi parkerade och gick sedan till personallokalerna för att ta en dryg halvtimmes rast. När den var över gick vi tillbaka igen. Vi skulle ha samma tågsätt och gjorde bromsprov samt övriga kontroller före körning och sedan var det dags att ringa fjärrtågklareraren för att få växla fram till perrongen. Det var mycket folk som skulle åka med oss, så här en fredag strax efter kl 16 och när vi även lastat i Norrköping hade vi till och med passagerare som fick stå i tåget.
När vi kom till Västerås blev vi avbytta och gick upp till personallokalerna för en knapp timmes rast innan nästa uppdrag. Vi bytte av föraren på tåget från Göteborg och körde upp till Stockholm. Det var två multipelkopplade X40-enheter (dubbeldäckare) med totalt 5 vagnar. När vi kom till Stockholm C och alla resande gått av, delade vi på fordonssätten – vi skulle köra det med två vagnar tillbaka till Västerås, medan det med tre-vagnar skulle stå kvar ytterligare en timme.
Vi rullade i väg på utsatt avgångstid och när alla lämnat tåget vid Västerås C växlade vi ut till depån, där vi parkerade på anvisat spår och sedan kunde vi sätta oss i bilarna för att åka hemåt.