Idag var det väckning 2.30 och efter att ha gjort mig i ordning åkte jag ner till stationen. Passet började 4.15 med att vi skrev ut dagens ordrar och sedan åkte vi taxi ut till depån, där vårt fordon – en Regina – stod parkerat. Efter att ha klargjort växlade vi oss ut från depån och fortsatte ner mot Västerås C. Vi avgick på utsatt tid strax efter halv 6 och satte kurs mot Linköping. Turen var upplagd så att vi skulle ha en och en halv timmes rast i Linköping innan vi skulle åka hemåt igen, men när vi rullade ut från Norrköping ringde Operativa ledningen till min handledare och frågade om vi kunde åka tillbaka en timme tidigare p g a personalbrist.
Så efter ungefär en halvtimmes rast i Linköping var det dags att köra fram till perrongen igen med samma fordon som vi hade på nervägen. Vi höll tiden bra hela vägen ända tills vi kom till infartssignalen i Västerås. Den lyste ilsket rött och när jag ringde fjärrtågklareraren i Stockholm sa han direkt att jag skulle ta fram en blankett för att få tillstånd att passera signalen trots att den visade ”stopp”. Det var alltså ett signalfel.
När vi sedan rullade ut från Västerås C upp mot Sala var vi nästan 10 minuter sena. I Sala bytte vi ände och efter bara några minuter var det avgång igen och vi rullade sista etappen ner mot Västerås, där vi skulle bli avbytta. Därmed var dagens körning till ända och vi kunde åka hemåt.