Torsdag

Torsdagen den här veckan bestod i att ta över tåget från Stockholm mot Göteborg vid halv 8-tiden och köra det till Hallsberg. Det var några minuter sent när det anlände till Västerås och vi försökte så gott det gick att köra in tid. I Arboga blev vi dock stående några minuter extra för ett tågmöte eftersom vi var sena och det andra tåget i tid. När vi blev avbytta i Hallsberg så var vi nästan i praktiken i tid i alla fall.

Vi fick knappt en timmes rast i Hallsberg innan det var dags att ta över tåget från Karlstad mot Stockholm och vi anlände till Stockholm C några minuter före utsatt tid. Sedan skulle vi köra ut till depån i Hagalund, men tåget skulle avfurneras först och det gjordes vid Norra Bantorget. När det var klart ringde jag fjärrtågklareraren för att få klart att köra vidare, men då visade det sig att depåspåren från Stockholm C till Hagalund var avstängda i väntan på avsyning av banan, eftersom något tåg som kört där haft någon skada som kunde påverka spåren. Eftersom vi hade en X55-motorvagn kunde vi enkelt byta ände för att växla tillbaka till Stockholm C och därifrån byta ände igen och köra på de normala tågspåren ut till Hagalund. Till slut, efter att ha passerat toalettömningen, kunde vi parkera vårt tågsätt inne i vagnshallen där det skulle avisas med hjälp av stora värmefläktar som blåste på underredet.

Vi åt våra medhavda lunchlådor i personalrummet på Hagalund och liftade sedan med ett tåg in till Stockholm C igen. Sista körningen för dagen var att köra tåget mot Göteborg med avgångstid vid halv 4 från Stockholm och sedan bli avlösta i Västerås. Det var dock ett växelfel i Karlberg som gjorde att tågsättet som kom som ett tjänstetåg (d v s utan passagerare) från Västerås, blev försenat. Det skulle ha kommit några minuter efter 15 men dök upp vid perrongen först sedan avgångstiden passerats. Det var väldigt mycket folk som skulle åka med det här tåget och fastän det var 5 vagnar (d v s två multipelkopplade X40-dubbeldäckare, en med 2 vagnar och den andra med 3 vagnar) blev det fullt redan i Stockholm, så att folk var tvungna att stå. Vi lämnade Stockholm nästan en kvart sena och satte kurs mot Västerås. I Kallhäll hamnade vi bakom ett pendeltåg som skulle till Bålsta och var tvungna att köra med reducerad hastighet för att slippa komma för nära och därmed behöva stanna. Efter Bålsta kunde vi blåsa på igen och när vi kom till Västerås och blev avbytta var förseningen cirka 11 minuter.

I morgon, fredag, är det ledigt, men på lördag morgon är det dags igen!