Sista dagen på min första praktikperiod blev ett långt pass med mycket körning 🙂 Vi började med att lösa av föraren på tåget från Stockholm mot Göteborg, när det passerade Västerås mitt på dagen. Det var två stycken tre-vagnars X40-sätt (dubbeldäckare) och vi skulle köra ner till Göteborg, ha rast där medan fordonen städades och sedan köra tillbaka samma fordon till Västerås igen.
Resan ner till Göteborg gick väldigt bra och vi kunde hålla tiderna bra efter hela vägen. Jag fick för första gången vara med om en hastighetsnedsättning utan signalering d v s då tågklareraren orderger ett tåg om sänkt hastighet. Det var ett tåg i motsatt riktning som utanför Örebro fått problem och behövde evakuera passagerarna utan att vara på en traditionell station med perronger. Vi blev uppringda av fjärrtågklareraren i Hallsberg om att vi snart skulle mötas av en stoppsignal och att vi skulle förbereda en orderblankett. När vi stannat vid signalen fick vi genom diktamen ta emot ordern att passera det stillastående tåget med max 40 km/h och när ordern var kvitterad och klar, ställdes signalen om till ”kör” och vi kunde fortsätta med reducerad hastighet.
På vissa ställen efter vägen hade det kommit betydligt mer snö än vad vi fått här i Västerås och det var otroligt vackert att se snön ligga på träden i det gnistrande solskenet. När vi kom fram till Göteborg blev vi avlösta av växlingspersonalen som bland annat skulle se till att toaletterna blev tömda och vi gick till Nordstan för att äta mat. Det blev buffé på en kinesrestaurang, som jag har besökt flera gånger tidigare då jag kört runt kinesiska grupper i buss.
När vi lämnade Göteborg hade det redan mörknat. Vi låg precis på tidsschemat ända fram till Hallsberg, där det för det första var enkelspårsdrift på grund av ett havererat godståg och för det andra fick vi invänta Oslo-tåget som var försenat och som hade resenärer som skulle med vårt tåg. När vi lämnade Hallsberg var vi cirka 20 minuter sena, men vi knaprade in minut för minut och när vi ankom till Västerås hade det krympt till 6 minuter. Vi blev avlösta och gick sedan upp till personallokalerna, där vi fyllde i min praktikbok och jag lämnade tillbaka lokförarväskan som jag fått låna under praktiktiden. Sen gick vi ut till bilen och när jag startade visade termometern på -15,5 ° – Brrrr …
I morgon blir det skolan igen