Min handledares arbetspass för dagen bestod i att vara till förfogande för diverse fordonstransporter mellan olika verkstäder. Alltså inte involverad i den dagliga passagerartrafiken utan utlånad till de som ansvarar för fordonen.
Redan när vi åkte till stationen berättade han att vi skulle få fullt upp med diverse uppdrag. Fordonsplaneraren hade tagit ut tåglägen från trafikledningen så att vi skulle kunna köra mellan de olika depåerna och verkstäderna. Efter att ha skrivit ut sedvanliga körplaner och tågorder för dagen, åkte vi taxi ut till depån där vårt första fordon stod. Vi började med att klargöra fordonssättet, en två-vagnars X40 (dubbeldäckare). När vi var klara ringde vi fjärrtågklareraren i Stockholm för att få körtillstånd och så rullade vi iväg mot tågverkstaden i ett litet samhälle utanför Västerås. När vi kom fram växlade vi in till anvisat spår och parkerade där. Sedan fick vi flytta över till en tre-vagnars X40 som skulle köras tillbaka till depån. Efter att ha klargjort det fordonet och utfört bromsprov växlade vi ut från verkstadsområdet och fortsatte sedan som tåg tillbaka mot depån.
På depån kopplade vi på ytterligare ett X40-sätt till vårt. Efter klargöring av det tillkopplade fordonet och bromsprov på bägge fordonen, var det åter dags att ringa till fjärrtågklareraren för att begära körtillstånd för vårt tjänstetåg upp till Hagalundsdepån i Stockholm och så gav vi oss iväg i snöyran. Efter Kungsängen hamnade vi bakom ett pendeltåg och vi fick sakta ner till en betydligt lägre hastighet för att slippa få rött i signalerna hela tiden framför oss. Inne på Stockholms C fick vi byta riktning och förarhytt för att kunna komma in till Hagalund. Där blev vi dirigerade till ett spår alldeles utanför verkstadshallen. Efter att ha kopplat isär de båda X40-enheterna lämnade vi över till verkstadspersonalen och begav oss till ett tåg som vi kunde lifta med ner till Stockholms C.
På Centralen köpte vi varsin korv som fick bli dagens lunch och efter att ha fått i oss den och därefter en kopp kaffe uppe på personallokalen, var det dags att gå ner till spår 6 för att åka tillbaka till Västerås med 14.07-tåget. Under resan gick vi igenom våra arbetspass tillsammans och min handledare satte sin signatur i min praktikjournal, som jag sedan ska lämna in till skolan för att få tillgodoräkna mig praktiktiden.
Tillbaka i Västerås gick vi upp för att fika och äta av tårtan som jag hade med mig idag, eftersom det var mitt sista praktikpass för den här gången. Nej inte riktigt – det var det näst sista passet idag 🙂 jag ska även få köra ett pass på söndag 🙂 🙂