Dagens pass började kl 3.27 – klart tidigast hittills. Vi åkte bil ner till Centralen och efter att ha tagit ut körplan och tågorder begav vi oss ut till depån. Först lyckades vi inte hitta vårt tågsätt, men innan vi hann börja efterforska ytterligare öppnades en av verkstadsportarna och där stod vårt tågsätt. Det hade varit inne på reparation under natten och nu skulle det köras ut. Efter att verkstadspersonalen överlämnat fordonet i våra händer började vi klargöra fordonssättet på sedvanligt vis. Därefter begärde vi växlingsrörelse ut på huvudspåret utanför depån för att kunna börja färden som tjänstetåg (dvs tomkörning) till Eskilstuna.
I Eskilstuna hann vi precis hämta varsin kopp kaffe innan det var dags att avgå mot Stockholm. Vi höll tiden ganska bra vid ankomst till Stockholm C och där blev det en kvarts uppehåll innan det var dags att avgå som nytt tåg – den här gången mot Västerås. Det var lite kö på väg ut från Centralstationen och vi tappade några minuter där, men körde sedan in hela förseningen så att vi var i rätt tid på infarten till Västerås. Där hamnade vi dock bakom ett annat tåg och fick därför köra betydligt långsammare och till slut ankom vi slutstationen Västerås C med ett par minuters försening. Därmed var dagens arbetspass färdigt – cirkeln runt Mälaren var sluten – och vi kunde bege oss hemåt igen. Nu är det ledigt i morgon.