Jourtjänst

Min handledare hade tidig jourtjänst idag. Alarmet ringde 2.30 och halv 4 cyklade vi ner mot stan. Tjänsten startade kl 4 och av fordonsledningen fick vi uppdraget att åka ut till depån för att multipelkoppla tre stycken X40-fordonssätt som skulle avgå mot Stockholm vid halvsjutiden. Av någon anledning hade personalen på depån inte hunnit med detta under gårdagskvällen.

Vi åkte taxi ut till depån och lokaliserade fordonssätten som skulle kopplas ihop. Två av fordonssätten (två stycken tvåvagnars) stod ihopkopplade på ett spår och det fordonssätt som skulle gå först i tåget mot Stockholm (ett trevagnars) stod på ett spår för sig. Vi började med att klargöra det ensamma sättet och när det var klart var det dags att klura ut hur vi skulle göra för att inte helt blockera utfarten från depån. Göteborgståget ska ju iväg före Stockholmståget och spårlängden var inte tillräcklig för att rymma alla tre sätten (192 m) utan att blockera utfartsspåret. Vi tog beslutet att att koppla ihop fordonssätten inne i depån ändå, trots att det skulle blockera för Göteborgståget, istället för att hålla på och koppla ihop nere vid perrongen på Västerås Central. Vi var tvungna att åka ut på huvudspåret utanför depån för att kunna köra in på rätt spår och koppla ihop, så vi kontaktade fjärrtågklareraren i Stockholm som gav oss tillåtelse till det.

X40 har automatkoppel och det man gör är att aktivera kopplingsläge och sedan helt sonika köra emot det andra fordonssättet. Lite obehaglig känsla att köra emot ett fordon (även om det bara går i 2 km/h). Kopplingen lyckades på första försöket och nu fick vi klargöra de bägge 2 vagnars sätten som vi kopplat ihop med. Lokföraren som skulle köra tåget till Stockholm dök upp och han fick köra ner till perrongen ovanligt tidigt, men det var ju nödvändigt för att kunna få ut fordonssättet som skulle bli tåget till Göteborg.

Nere vid Centralen gick vi upp till personalrummet och tog en fika och sedan var det väntan som gällde om vi skulle få något ytterligare uppdrag. Det var strålande väder ute och vi gick ut och tittade närmare på ett loktåg som stod på ett parkeringsspår vid stationen. Min handledare visade mig loket som var av typen RC3. Det skiljer sig mot RC6-loket som vi körde förra veckan – både instrumentering och maskineri är olika.

Vi fick inget mer uppdrag så när passet var slut cyklade vi hemåt. I morgon är det fridag sen blir det ännu tidigare start på onsdag.