Onsdag

Dagens pass började vid halv åtta så idag fick jag sova ända till halv fem 🙂 När jag hade parkerat bilen i Hagalund gick jag till spår 12 i Nya Vagnhallen för att lifta med ett tjänstetåg ner till Centralen. I Personallokalerna kunde jag sedan i lugn och ro äta frukost innan det var dags att ta ut fordonslistor och tågorder.

Strax efter klockan åtta gick jag ner till spår 10 och hann växla några ord med kollegan som jag träffade utanför Järna i torsdags. Han skulle köra Oslo-tåget till Karlstad som hade avgång tio minuter före mitt tåg. När han åkt iväg kom mitt tåg framkörandes. Det var drygt fem månader sedan jag körde till Göteborg men idag var det dags igen. Tågsättet bestod av två multipelkopplade X2:or med plats för drygt 600 personer och en längd av 330 meter. Det var i princip fullbokat.

Fem i halv nio lämnade vi Stockholm i solskenet. Första stoppet var för påstigande i Södertälje och då fick vi ett dörrfel. Naturligtvis var det en av dörrarna i den sista vagnen som trilskades och därför tog det tid att hitta den. När vi kom i väg låg vi åtta minuter efter tidtabell. Det var skiftande väder längs vägen – rätt som det var vräkte regnet ner och på andra ställen såg det inte ut att ha kommit en droppe regn.

Vi hade ytterligare två uppehåll – i Katrineholm och Skövde – innan vi rullade in på spår 4 på Göteborg Central och då hade förseningen växt till 21 minuter. Jag blev avbytt och gick direkt till Personallokalerna för att ha ett par timmars rast.

Klockan två gick jag ut till spår 4 igen och tog över tågsättet som ankommit från Stockholm en halvtimme tidigare. Nu var det en ”enkel” X2:a jag skulle köra. Vid halv tre blev det avgång och det var uppehåll i Skövde, Katrineholm och Södertälje. När vi stannade på spår 17b på Centralstationen i Stockholm vid fem över halv sex var vi ett par minuter sena.

När tågsättet var tomt och synat körde jag fram till Norra Bantorget. Precis när jag stannade ringde Cateringservice och meddelade att det inte skulle bli någon avfurnering utan jag kunde direkt fortsätta ut till Hagalund. Efter toatömningen fick jag lämna tågsättet utanför verkstaden på spår 46 där personal direkt tog hand om det.

När klockan precis passerat halv sju kunde jag sätta mig i bilen och åka hem.