Onsdag

En förarkollega här i Västerås ska på fordonsutbildning nästa vecka. Inför utbildningen får man en övnings-/”prova på”-tur för att man ska få lite fordonskännedom. I och med detta blev ett arbetspass vakant och då fick jag ta det.

Det var start vid tio i sex på morgonen och en kvart senare var det dags att gå ner till spår 2. Där ankom snart en körlärare med två elever i en ER1-a.

Jag bytte av dem och tog plats i förarhytten. Efter drygt tio minuter var det dags för avgång mot Sala. Precis vid infarten till Sala fick jag ett SMS på jobbmobilen som jag sedan kollade när vi stannat på spår 2.

Det var stopp i tågtrafiken mellan Västerås och Sala på grund av en olycka strax utanför Västerås. Därför fick vi stå kvar i Sala. Ombordaren såg till att det blev ersättningsbuss beställd eftersom det brukar ta ett bra tag innan olyckan är avklarad.

När bussen avgått var jag ensam kvar på fordonet. Efter två timmar hade trafiken återupptagits. Det var fortfarande oklart vad som skulle hända med min ER1-a. Fjärren ville att jag skulle flytta mig till spår 4 så att de kunde använda spår 2 för andra tåg.

Precis när jag höll på att byta ände efter att ha ställt mig på spår 4 ringde Fordonsledningen. Jag skulle köra tjänstetåg (utan resenärer) till Eskilstuna.

Klockan var närmare halv tio när jag fick grönt och kunde köra iväg. Framme på spår 3 i Eskilstuna lämnade jag fordonet och begav mig upp till Personallokalerna.

Egentligen skulle jag ha varit i Linköping nu så jag ringde Operativa Personalledningen för att säkerställa att de hade koll på att jag inte kunde ta emot och köra tåget jag var planerad på.

Därefter åt jag min matlåda och pratade med kollegor i lunchrummet.

Vid tio i tre var det dags att gå ner till spår 3 för att ta över en ER1-a från Linköping. När vi passerade Dingtuna uppstod en störning i tågskyddssystemet ETCS och vi bromsades till stopp. Jag fick starta om systemet och så kunde vi fortsätta.

Det blev en störning till i tågskyddssystemet – precis när vi startade efter uppehållet i Ransta så blev det broms och jag fick starta om systemet en gång till.

Framme i Sala bytte jag ände snabbt så vi inte tappade mer tid. När vi så stannat på spår 5 på Västerås C strax efter halv fem blev jag avbytt.

Nu var det färdigarbetat för dagen och jag fick gå hem efter att ha bytt om.