Efter ett par veckor med lite varierande uppdrag samt en ledig långweekend var det dags att köra tåg igen.
Passet började vid kvart i fem på morgonen. Efter de vanliga förberedelserna gick jag ut till spår 8 på bangården bredvid Centralen. Där stod min X14 parkerad.
Jag gjorde en dygnsklargöring och kunde sedan köra ut till spår 4b. Vid tjugo i sex stängde jag dörrarna och så rullade vi iväg.
Detta var morgonens första avgång från Västerås med Tåg i Bergslagen. Vi hade uppehåll i Dingtuna, Hallstahammar, Surahammar, Ramnäs, Virsbo, Ängelsberg, Fagersta C, Fagersta N, Vad, Söderbärke och Smedjebacken innan vi vid fem i halv åtta ankom till spår 2 i Ludvika.
Där blev det ett snabbt hyttbyte eftersom vi blivit några minuter sena och det bara är tio minuters vändtid i Ludvika.
Precis när jag var klar med hyttbytet och redo för körning hade signalen slagit om till grönt. Tiden var dessutom inne för avgång så det var bara att åka iväg igen.
Vid kvart över åtta stannade vi på spår 3 på Fagersta C och jag blev avbytt. Nu hade jag en halvtimmes rast i Personallokalen.
Vid tio i nio gick jag ut till en annan X14 som stod på spår 6 på bangården bredvid Centralen. Jag utförde en säkerhetsklargöring och när ombordaren klättrat ombord körde vi bort till Fagersta Norra.
Där blev det åter ett snabbt hyttbyte medan resenärerna steg ombord. Kvart över nio blev det avgång.
En timme senare ankom vi till spår 4b på Västerås C. Jag lämnade över fordonet till den väntande kollegan som efter en knapp halvtimme skulle köra till Fagersta igen.
Nu var mitt pass slut och jag gick för att byta om. Jag gick sedan upp till vårt instruktörsrum för att starta datorn och plöja igenom mailskörden som hopat sig i inkorgen.
Jag åt lunchlådan på jobbet innan jag gick hemåt.