Måndag

När jag bytt om på jobbet gick jag upp till vårt instruktörsrum och startade min dator. Jag kollade fordonsomloppen så att det inte blivit någon ändring sen i fredags. Allt såg jättefint ut och det var X12 på de tåg vi planerat att köra.

Vi skulle byta av en X12-a i Västerås, köra den till Sala, byta ände och sedan köra till Norrköping. Där skulle vi ta en timmes rast och sedan köra en X12-mult tillbaka till Västerås.

Förra veckan satte man in fler Regina-tåg (X52) på den så kallade UVEN och det har inneburit att det blivit svårare för oss instruktörer i Västerås att hitta vettiga turer med X12. Tidigare kunde vi köra till Linköping, ha ett par timmars rast och sedan köra tillbaka till Västerås. Med de nya omloppen blir det ingen rast alls eller 3, 4 eller till och med 5 timmars rast i Linköping innan det går en X12-a tillbaka. Därför skulle vi hoppa av i Norrköping för att hinna få en rast.

Klockan nio träffade jag min elev i Personallokalerna. Efter att fordonslista och körorder var uttagna ringde jag till föraren som vi skulle byta av. Då fick jag reda på att Fordonsledningen ringt och meddelat att det skulle bli fordonsbyte på vägen tillbaka från Sala. En Regina (X50) skulle sättas in när tåget kom till Västerås.

Eleven fick i alla fall köra till Sala och tillbaka. När vi stannat på spår 4b på Västerås C bytte resenärerna till Reginan på spår 5 och så fick vi köra ut X12-an till spår 6 på bangården bredvid Centralen.

Vi gick upp till Personallokalerna och satte oss i ett konferensrum för att gå igenom lite frågor som eleven hade. En del andra frågetecken kunde vi också räta ut.

Vid tjugo över tolv gick vi ner till spår 2 igen. Det var dags för nästa X12-a att ankomma från Linköping. Vi körde ett andra varv för dagen på Sala – mer än så gick det tyvärr inte att få ihop.

Vid halv två stannade vi på spår 5 i Västerås och lämnade över till kollegan som skulle fortsätta till Linköping.

Därmed var första praktikdagen över och eleven fick gå hem.

Jag håller tummarna för mer tur i morgon när vi ska ut och köra igen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.