Jag har en ny kurs den här veckan, så det blev tidig väckning idag.
Var på jobbet strax efter klockan sex och vid halv sju åkte jag med en X12-a till Eskilstuna. I lektionssalen förberedde jag kursstarten.
Precis som förra veckan är vi två instruktörer på kursen. En av de inbokade eleverna var dock sjukanmäld så det blev bara tre elever på den här utbildningen.
Efter introduktionen gick vi ner till depån. Även den här måndagen gick vi längs bangården så att eleverna ska få så kallad platskännedom.
Vi började sedan med det yttre varvet när vi kommit fram till ER1-an. När det var avklarat gick vi in och fortsatte inuti fordonet.
Efter lunch var det dags att gå igenom förarhytten och dess utrustning lite mer noggrant. För att följa de rekommendationer som finns och inte tränga ihop oss för mycket så höll kollegan och jag till i olika fordon.
Det blir en ganska mastig eftermiddag eftersom vi går igenom och repeterar allt som eleverna själva har gjort i e-learningen inför utbildningen. Därför bröt vi av med en kafferast vid tretiden. När vi passerade genom verkstadshallen passade vi också på att gå upp och titta på takutrustningen på en ER1-a där inne. Vi gick även ner under fordonet för att se hur det ser ut där.
Som avslutning visade vi hur brandlarm presenteras. Vi gick också snabbt igenom hur en så kallad avgångsprocedur genomförs. Det är alltså hur ombordaren och lokföraren samarbetar i samband med att vi stänger dörrarna vid avgång. Det måste ske utan att någon kommer till skada och kontroll måste utföras så att allt verkligen är säkert innan vi kan köra iväg.
Nu fick det räcka för idag och vi gick tillsammans tillbaka upp till järnvägsstationen. Jag hann precis med tåget mot Västerås.
Vid kvart i sex hade jag bytt om i omklädningsrummet och sen återstod bara att gå hem.