Det stod alltså praktikåkning på dagens schema. Jag skulle åka med två Stockholmsförare som går utbildningen som började i torsdags.
Jag gick till jobbet som vanligt vid sjutiden och där bytte jag om. Sedan gick jag upp till vårt Instruktörsrum. Jag tänkte föra in de sista TRÅD-samtalen i loggen och ladda upp på servern.
Vid halv tio gick jag ner till spår 5 för att åka med en X12-a till Eskilstuna. Runt halv elva träffade jag förarna som jag skulle åka med. Efter att alla förberedelser var klara gick vi ner till spår 1 för att ta över en ER1-a från Arboga.
Det var en instruktörskollega som också var ute på praktikåkning med en förare som vi bytte av.
Fem över elva var det dags för avgång och vi satte fart mot huvudstaden. Det var inga problem med körningen och fordonet fungerade som det skulle.
Framme på spår 19b på Stockholm C synade ombordaren vagnarna och städpersonalen hoppade på för att städa under vändningen. När vi fick grönt körde vi bort till vändspåren i Karlberg där vi bytte ände.
Nu tog näste förare plats i förarsätet och när alla kontroller var gjorda och tågskyddssystemet uppstartat kunde vi köra tillbaka till Centralstationen. Vi skulle avgå från spår 14.
Några minuter över ett stängde vi dörrarna och fick signalen ”Avgång” från ombordaren. Färden gick lika bra åt det här hållet och snart var vi tillbaka i Eskilstuna igen. Fast nu skulle vi fortsätta vidare.
Efter uppehållet i Kungsör rullade vi in till spår 2 i Arboga. Det är verkligen inte gott om tid för vändningen här – 8 minuter enligt tidtabellen. Vi var dessutom några minuter sena.
Föraren som skulle köra tillbaka till Eskilstuna gick redan innan vi stannat till andra änden för att kunna starta upp så fort som möjligt och därigenom spara tid.
Tack vare detta kunde vi avgå bara nån minut sent och ungefär tjugo minuter senare – klockan tre – stod vi på spår 1 på Eskilstuna C igen.
Vi lämnade över till den väntande föraren och därmed var dagens pass över.
Jag åkte tillbaka till Västerås där jag bytte om och gick hem.
I morgon fortsätter praktiken och då blir det tidig start.