Semestern slut

Nu är det slut på fyra veckors semester och det har varit riktigt skönt och välbehövligt.

Det blev en bilsemester till Tyskland och Österrike i år också:

Torsdag 29/8 – dag 1: Västerås – Glinde

Jag åkte hemifrån strax före klockan sex på morgonen. Frukost blev det på Rasta i Ödeshög och lunch på IKEA i Helsingborg. Efter att ha passerat Öresundsbron och kört genom Danmark blev det sedan färja mellan Rødby och Puttgarden. Strax utanför Lübeck blev jag stående drygt 40 minuter i bilkö på Autobahn eftersom det hade inträffat en olycka nån kilometer längre fram. Till hotellet vid en sportanläggning i förorten Glinde utanför Hamburg anlände jag vid halvsjutiden. Bredvid hotellet fanns en ex-jugoslavisk restaurang och där åt jag middagen.

Fredag 30/8 – dag 2: Glinde – Bad Sooden-Allendorf

Efter frukosten styrde jag söderut men idag blev det inga motorvägar utan vanliga landsvägar. Följde GPS-en och fick åka på småvägar som jag förmodligen aldrig skulle kunna hitta annars. Det tar tid men man får se mycket och jag hade ingen brådska. Lunchen fick bli korv med bröd på en bensinmack. Sen eftermiddag kom jag fram till staden Bad Sooden-Allendorf. Hotellet var byggt i etage på en bergssluttning, så det var en riktigt brant uppfart till parkeringen och flera olika huskroppar med många trappor. Eftersom det är en kurort hade hotellet givetvis en stor SPA-/relaxavdelning och jag tog och simmade lite i poolen innan det var dags för kvällsmat. Ikväll var det grillbuffé och på restaurangens balkong hade man ställt upp en stor gasolgrill där det grillades kött och grönsaker.

Lördag 31/8 – dag 3: Bad Sooden-Allendorf – Suhl

Efter att ha ätit frukost och checkat ut från hotellet åkte jag några kilometer österut. Här gick nämligen gränsen mellan Väst- och Östtyskland och Gränsmuseet Schifflersgrund ligger här. Förutom att kunna se gränsstaketet och vaktposteringar fanns en massa fotografier över hur området såg ut före och efter Östtysklands fall. Militär- och polisfordon samt -helikoptrar fanns också utställda.

Jag fortsatte sedan söderut – fortfarande på landsvägar. Plötsligt såg jag en skylt som det stod järnvägsviadukt på. Jag svängde av och efter lite letande hittade jag till slut rätt. Det visade sig vara en järnvägsbro som byggdes på 1870-talet. Den är 237 meter lång och 24 meter hög. I byn kunde man hyra dressin för att åka över bron och vidare längs den nedlagda järnvägen. Jag åt lunch på dressinanläggningens restaurang, men dressinåkningen får vänta till en annan gång.

Mot kvällningen kom jag fram till staden Suhl i Thüringen i gamla Östtyskland där jag skulle övernatta.

Söndag 1/9 – dag 4: Suhl

Jag besökte fordonsmuseet som låg alldeles bredvid hotellet. Främst var det motorcyklar och mopeder i museet, men några bilar fanns också. Mopeden var väldigt vanlig bland befolkningen i Östtyskland. Efter lunch gick jag sedan till vapenmuseet. Den här regionen är känd för sin vapentillverkning.

Måndag 2/9 – dag 5: Suhl – Mayrhofen

Nu var det dags att åka mer söderut – närmare bestämt drygt 50 mil – och då blev det Autobahn. Jag råkade inte för några nämnvärda köer utan det flöt på bra. Svängde av Autobahn för att äta lunch i Pfaffenhofen norr om München. Vid halvsextiden anlände jag till hotellet i österrikiska Mayrhofen.

Utsikt från balkongen
Utsikt från balkongen
Rum
Rum

På kvällen åt jag middag på restaurang Edelweiß och besökte sedan puben Picadilly för en sängfösare.

Sängfösare
Sängfösare

Tisdag 3/9 – dag 6: Mayrhofen

Jag tog den stora kabinbanan med plats för 160 personer upp till berget Ahorn.

Ahornbahn
Ahornbahn

Där vandrade jag i strålande solsken ungefär 2 timmar till Edelhütte (2238 m höjd) där jag åt lunch.

Edelhütte
Edelhütte

Jag gick sedan tillbaka och avslutade min vandringsdag med att gå upp till toppen Filzenkogel (2227 m höjd) och skriva mitt namn i boken.

På kvällen blev det middag på Hotel Gasthof Brücke och sängfösare på Picadilly.

Onsdag 4/9 – dag 7: Mayrhofen

Även idag var det fint väder så jag åkte upp med Ahornbahn men jag köpte bara biljett för att åka upp. Jag tänkte vandra nerför. Första två timmarnas vandring ner till restaurangen Alpenrose gick bra. Jag åt lunch och fortsatte sedan nerför igen. Det var nog ytterligare två timmars vandring kvar och ganska brant nerför hela tiden. Snart började jag känna av benen och fötterna men det var bara att vandra på. Till slut kom jag i alla fall ner till Mayrhofen men det gick inte fort på slutet kan jag säga. Även om man tror att det ska vara lättare att gå nerför så blir det en helt annan belastning på ben och fötter än om man går uppför.

Jag åt middag på Hotel Rose avslutade sedan kvällen på Picadilly.

Torsdag 5/9 – dag 8: Mayrhofen

Det skulle börja regna lite lätt under dagen. Jag hade tänkt att gå upp till restaurangen Zimmereben på andra sidan dalen, men jag var för mör i kroppen – främst ben och fötter – för att kunna vandra något idag. Det var nog mest vandringen nerför som jag kände att jag inte skulle klara av. Så det fick bli nån timmes promenad runt i Mayrhofen istället och i övrigt bara ta det lugnt och återhämta sig. Det var också dags att packa ihop eftersom det var sista dagen här.

Mayrhofen
Mayrhofen

Sista middagen intogs på Restaurang Edelweiß och så blev det ”efterrätt” på Picadilly.

Fredag 6/9 – dag 9: Mayrhofen – Nürnberg

När jag checkat ut efter frukosten lämnade jag Zillertal och åkte norrut. På eftermiddagen kom jag fram till hotellet som låg alldeles utanför stadsmuren i Nürnberg. Efter att ha checkat in gick jag in till gamla stan för att orientera mig lite. När det var dags för middag satte jag mig på en uteservering på ett torg.

Lördag 7/9 – dag 10: Nürnberg

Idag besökte jag järnvägsmuseet som ligger bredvid Centralstationen.

Järnvägsmuseet
Järnvägsmuseet

Det fanns mycket att titta på. Det visades hur järnvägen utvecklats och byggts ut sedan 1800-talet och fram till nu och skillnaderna mellan Väst- och Östtyskland under tiden det var delat. Givetvis fanns det fordon att titta på också. Bland annat en riktigt fin och lyxig vagn som tillhört kung Ludvig II av Bayern på 1860-talet samt Tysklands snabbaste ånglok.

Kung Ludvigs vagn
Kung Ludvigs vagn
Snabbt ånglok
Snabbt ånglok

Jag besökte även kommunikationsmuseet som finns i samma byggnad. Där visas telefonens och postens historia.

Söndag 8/9 – dag 11: Nürnberg

Det finns även ett spårvägsmuseum i Nürnberg som är öppet första helgen i varje månad. Då kör man även en museispårvagn som man kan åka med till museet. På museet visades förutom äldre spårvagnar även hur drift och underhåll av spårvägen sköttes förr i tiden.

Spårvägsmuseum
Spårvägsmuseum

Jag var givetvis också tvungen att äta en äkta bayersk korv – weißwurst

Weißwurst
Weißwurst

Måndag 9/9 – dag 12: Nürnberg – Lütjenburg

Nu börjar semestern lida mot sitt slut och det var dags att ta sig norrut. Drygt 70 mil på Autobahn skulle det bli och det gick över förväntan! Inte en kö att tala om i min färdriktning. Däremot såg jag en olycka med tillhörande kö på flera kilometer och ett vägarbete med ännu längre kö i motsatt riktning. Hotellet låg vid torget i Lütjenburg och jag åt middag på hotellets restaurang.

Tisdag 10/9 – dag 13: Lütjenburg – Västerås

Jag åkte från hotellet vid halvniotiden och en halvtimme senare var jag framme vid Calle’s i Heiligenhafen. Drygt en timme senare var bilen lastad och jag kunde köra till Puttgarden för att ta färjan. Råkade ut för kraftiga åskskurar och skyfall i både Danmark och Skåne. Åt lunch på IKEA i Malmö och middag på Rasta i Ödeshög. Stannade på parkeringen hemma strax efter klockan nio på kvällen.

Färddatorn visade att det nästan hade blivit 50 timmars bilkörning och 392,6 mil, men det har varit en mycket avkopplande och varierad semester.