Jag tog samma tåg från Västerås på morgonen och strax före klockan åtta var jag framme vid kurslokalerna i Hagalund. Även idag skulle tillgången på fordon lösa sig.
Vi inledde med en repetition av gårdagen där eleverna fick placera ut olika utrustningar på en bild av en X40 på tavlan och även tala om funktion/innehåll.
Sedan fortsatte vi med fordonets olika elsystem och gick igenom toaletter, vatten och avlopp efter det.
Efter lunchen gick vi ut till spår 39 på bangården där två stycken X40-or fanns. Vi startade om ett av fordonen ett par gånger och övade även på att jorda högspänningsutrustningen på taket. Vi gick också igenom dygnsklargöring.
Parallellt med min kurs går en X40-kurs till – även den med fyra elever. Vi passade på att multipelkoppla och koppla isär fordonen tillsammans med den andra kursen. Det gäller att passa på när det finns fordon. Vi vet aldrig hur det ser ut i morgon eftersom produktionen naturligtvis går i första hand.
Vi övade också på att koppla in tågvärmespänning från post till fordonet innan vi tyckte att det räckte för dagen.
Jag tog mig tillbaka till Västerås på samma sätt som i går.