Efter en lugn, skön och ledig påskhelg var det tid för lite arbete igen. På schemat stod en examinering av en ny förarkollega i Västerås.
Redan förra veckan satt jag och planerade vilka tåg vi skulle köra under examineringen. Vi började klockan halv nio och efter att ha tagit ut tågorder och fordonslistor gick vi ner till en X40-mult som stod på spår 2.
Vi installerade oss i förarhytten och vid tjugo över nio blev det avgång mot Stockholm. Som vanligt var det uppehåll i Enköping, Bålsta och Sundbyberg innan vi rullade in till spår 16 på Centralstationen i huvudstaden.
Vi hjälpte ombordaren att syna vagnarna och därefter kunde vi köra ut till Hagalund. Där behövde vi inte åka genom toatömningen utan kom direkt ut till spår 28 på bangården.
Vi gick in till utbildningslokalerna där jag hade bokat en liten lektionssal. Nu väntade nämligen ett skriftligt prov för förarkollegan. Efter knappa timmen kunde jag börja rätta häftet och ganska snart stod det klart att provet var godkänt med marginal.
Det var också lunch beställd så efter att vi gått igenom provet tillsammans kunde vi gå och äta.
Vid ettiden gick vi ut på bangården för att lifta med ett loktåg ner till Centralen och där hann vi gå upp till Personallokalerna för att invänta en ankommande X40.
När den ankom till spår 14 strax före klockan två stod vi på plattformen i den varma vårsolen och väntade. Vi bytte av föraren som kört från Hallsberg och gick därefter till andra änden för att förbereda oss.
Kvart i tre hade ombordaren stängt dörrarna och vi var på väg ut från Stockholm C. Efter de tre uppehållen längs vägen stannade vi på spår 3 på Centralen i Västerås vid tjugo i fyra.
Jag meddelade att examinationen var godkänd och en glad förarkollega kunde åka hem. För mig väntade lite administrativt arbete med att godkänna examinationen i systemet och skicka några mail samt meddela min Gruppchef att kollegan var godkänd.