Var på jobbet strax efter klockan tio på förmiddagen och registrerade då gårdagens uppföljning i systemet. Sedan kunde jag ta det lugnt och fika ett tag innan min elev dök upp vid kvart över elva.
Idag hade jag valt ut en tur fram och tillbaka till Stockholm så att eleven skulle få köra lite X40. Efter att ha tagit ut tågorder samt fordonslistor gick vi ner till spår 1a vid kvart i tolv. Vi behövde inte vänta många sekunder förrän X40-an stannade framför oss. Vi bytte av föraren som kört från Göteborg och installerade oss i förarhytten.
Efter att ombordaren stängt dörrarna kunde vi köra iväg. Inga konstigheter inträffade längs vägen och kvart i ett rullade vi in på spår 14 på Centralstationen i Stockholm. Vi blev avbytta av en förare som skulle köra ut fordonet till Hagalund och sedan gick vi tvärs över plattformen till spår 13. Efter nån minut dök en X40-mult från Hagalund upp. Vi tog över, bytte ände och gjorde oss klara.
Nån minut innan vi skulle avgå vid kvart över ett ringde Fjärren och meddelade att det var brandlarm inne i stationsbyggnaden. Vi fick stå kvar så att alla våra resenärer skulle få möjlighet att hinna med även fast de inte fick gå via stationsbyggnaden. Tjugo över ett fick vi grönt och kunde avgå sex minuter sent.
Allt gick bra tills vi närmade oss Bro. Där fick vi stanna för en stoppsignal och sedan köra in till plattformen. Det var signalfel i Bålsta och osäkert hur lång tid det skulle ta så Fjärren ville att vi skulle stå vid plattform. Då kan man i alla fall öppna dörrarna och låta resenärerna sträcka på benen om det blir långvarigt.
Efter drygt en halvtimme var felet avhjälpt och vi kunde fortsätta.
Ungefär 40 minuter sena – klockan tio i tre – stannade vi på spår 5 i Västerås och lämnade över till samme förare som vi tidigare bytte av. Han hade nu haft rast och skulle köra hem till Göteborg igen.
Eleven och jag gick upp till Personallokalerna och avslutade dagens övningar.