Tio över fyra var jag på plats i Personallokalerna och då hade jag redan gjort mig i ordning, ätit tidig frukost på hotellet, checkat ut och promenerat från hotellet.
Även idag var det ändringar i fordonsomloppen samt förarbrist och jag ringde Operativa Personalledningen för att reda ut hur vi skulle lösa praktikkörningen. När det var klart gick vi bort till verkstaden för att dygnsklargöra en grå X12-a. Väl klara körde vi fram till spår 3 där resenärerna och ombordaren väntade på plattformen.
Tio över fem avgick vi som första tåget för dagen på UVEN mot Sala. Körningen gick utan problem och eleverna byttes av i Flen och igen när vi stannat på spår 3b i Västerås. Vi fortsatte sedan norrut mot Ransta och Sala.
Vid fem i åtta stannade vi på spår 2 i Sala. Där bytte vi ände och gjorde oss klara. Fem över åtta stängde vi dörrarna och körde iväg. Tjugofem minuter senare, när vi stannat på spår 5 i Västerås, lämnade vi över till kollegan som skulle köra ner till Linköping. Därmed kunde vi ta rast i Personallokalerna.
På grund av ändringarna i fordonsomloppen skulle det inte dyka upp någon X12-a i Västerås förrän efter tre timmar och detta kombinerat med förarbrist gjorde att vi skulle få köra en X50 (Regina) tillbaka till Linköping. Väldigt olämpligt eftersom det handlar om praktikkörning med X12, men det är bara att acceptera.
För mig blev det dock väldigt bra! Eftersom båda eleverna är förare sedan förut och dessutom har utbildning på X50, så behövde jag inte åka tillbaka till Linköping utan det kunde de klara själva.
Jag fick därmed tid att registrera uppföljningarna jag gjorde tidigare i veckan i rapporteringssystemet. När det var klart var det bara att byta om och gå hem och ta helg.