Torsdag

Nattjobbet i går blev inställt och det fick jag redan på ganska sent på eftermiddagen. Därmed kunde jag hjälpa till med något vakant arbetspass idag istället.

Det blev morgonjouren från klockan 4.30 och till en början var det väldigt lugnt. Pratade lite med kollegor som började sina pass, satt vid datorn ett tag, drack kaffe med mera.

Vid tjugo över åtta ringde Operativa Personalledningen och undrade om jag skulle kunna köra en X55-a, som stått i Västerås några dagar nu, till Hagalund. Jag fick även prata med Fordonsledningen och så  blev det beslutat att om inget annat akut dök upp så skulle de börja förbereda med att beställa tågnummer från Trafikverket.

Jag tog på mig varselvästen och gick ut till spår 7 på bangården bredvid Centralen för att göra en säkerhetsklargöring av fordonet. När jag var klar var det bara att vänta tills allt var klart med tågnummer och körorder.

Fem i tio kunde jag köra ut från bangården och fortsätta norrut. På grund av banarbeten skulle tjänstetåget gå via Sala och Uppsala. Jag fick stanna för möte i Ransta och hamnade sedan på spår 4 i Sala där jag bytte ände för att kunna köra mot Uppsala. Efter en kvart fick jag grönt och kunde köra iväg.

Det blev möte i Isätra:

Nästa möte blev i Morgongåva. Eftersom det är enkelspår på sträckan så måste något av tågen gå åt sidan för att kunna mötas. Då jag körde ett tjänstetåg (utan passagerare) som dessutom var extra tillkommet under dagen så blir det naturligt att det är mitt tåg som får gå åt sidan för att släppa fram de ordinarie tågen.

Men efter Morgongåva gick det ganska bra. Jag fick dock släppa förbi en bakomvarande X55-a (med resenärer) innan jag kunde fortsätta från Uppsala. I Solna fick jag byta ände igen för att kunna köra in till Hagalund. Efter toatömningen hamnade jag på spår 21 på bangården och där parkerade jag.

Klockan närmade sig ett när jag gick till Personallokalerna. Jag skulle ha slutat 11.30 egentligen och eftersom det som sagt är banarbete så fick jag ta taxi tillbaka till Västerås.

När klockan närmade sig tre var jag tillbaka i Västerås, hade bytt om och var på väg hem. Det hade alltså blivit några timmars övertid.

Imorgon natt ska det bli jobb med testerna av de nya ER1-tågen – i alla fall är det planerat så.