Fredagen började klockan nio med att gå ut på bangården bredvid Centralen. Fordonsbristen höll i sig och X12-an som skulle stå uppställd i Västerås över dagen var ute i trafik. Vi skulle också titta på en X14 som var planerad att ankomma vid kvart över nio, men den var kraftigt försenad på grund av signalfel i Ludvika.
Enda fordonet som fanns att tillgå var en trasig X12-a som stod på spår 6. Den gick inte att köra för egen maskin utan väntade på att bärgas ner till verkstaden i Linköping. Eftersom batterierna var urladdade körde vi fram en Regina och kopplade tågvärmekabel mellan fordonen. På det sättet kunde vi ladda batterierna på X12-an och det blev i alla fall en nyttig övning.
Senare under dagen lyckades vi fånga en X14 när den stod en halvtimme på spår 4b i Västerås och resten av tiden ägnade jag och min kollega åt att gå igenom undervisningsmaterialet som finns.
Nu blir det en ledig helg och då väntar ett åttioårskalas.