Även idag var det tidig start på jobbet. Klockan kvart i fem hade jag ätit min medhavda frukost och ”blåste in” mig. När jag var klar med förberedelserna i orderrummet gick jag ut till spår 6 på bangården bredvid Centralen, där tågsättet – en X14 – stått parkerad över natten.
Jag började med Dygnsklargöringen och allt flöt på som det skulle. Vid tjugo över fem kunde jag köra ut från bangården och fram till plattform på spår 5. Där bytte jag ände och så var det bara att vänta tills det var tid för avgång.
Kvart i sex stängde jag dörrarna och så var vi på väg. Idag var det norrut som gällde och destinationen var Ludvika. Jag har inte kört den här sträckan på två och en halv månad men det var sig likt. Det var frost på kontaktledningen så det blixtrade bra om strömavtagaren längs vägen. Efter de sedvanliga uppehållen i Dingtuna, Hallstahammar, Surahammar, Ramnäs, Virsbo, Ängelsberg, Fagersta C, Fagersta Norra, Vad och Söderbärke ankom vi Smedjebacken. Där var som vanligt lokaltågklareraren ute och gav signalen ”Handsignal körtillstånd” för att vi skulle kunna fortsätta upp till Ludvika.
Vid halv åtta rullade vi in till spår 2 på Ludvika station och det blev ett snabbt byte till andra förarhytten. Efter sex minuter var det dags att avgå söderut och vi lämnade Ludvika.
Resan tillbaka genomfördes utan konstigheter och vid kvart över nio stannade vi på spår 4b på Västerås C. Jag bytte ände och förberedde åt kollegan som skulle köra nästa varv. När jag blivit avbytt innebar det att dagens arbetspass var till ända och det var dags att gå hem.