Måndag

Tidig start på arbetsveckan – redan klockan halv fem, men jag var på plats lite tidigare så att jag hann äta lite medhavd frukost och dricka en kopp kaffe.

Efter att ha tagit ut fordonslistor och tågorder var det dags att gå ut till spår 6 på bangården bredvid Centralen för att klargöra en X50. När det var klart körde jag ut från bangården och fram till spår 4b, varifrån det skulle bli avgång. När jag bytt ände och gjort mig klar var det bara att invänta avgångstiden.

Vid halv sex lämnade vi Västerås och körde söderut. Det var uppehåll i Kolbäck, Kvicksund, Eskilstuna, Hälleforsnäs, Flen och Katrineholm längs vägen. I Norrköping var det ett växelfel som gjorde att flera av spåren blev onåbara och därför blev det kö till de spår som gick att använda. Vi tappade drygt 15 minuter på detta och förseningen var identisk när vi rullade in till spår 4 på Linköping C, som var slutstation.

När ombordaren synat igenom tågsättet körde jag bort och parkerade enligt anvisning vid verkstaden och gick sedan till Personallokalerna för att ha en timmes rast.

Då rasten var slut gick jag tillbaka till verkstaden där mitt nästa tågsätt stod och väntade. Det var en av de grå X12-orna och jag gjorde en säkerhetsklargöring innan det var dags att köra fram till spår 3 för att låta de väntande resenärerna gå ombord.

När signalen slagit om till grönt och jag stängt dörrarna kunde vi köra iväg vid tio över tio. Det var en riktigt fin dag – solen sken, det var vindstilla och någon eller några minusgrader. Det var egentligen bara snön som saknades. Resan tillbaka gick helt planenligt och utan problem.

Jag filmade när vi passerade Kvicksundsbron:

Vid fem i halv ett stod vi på spår 2 på Västerås C och jag lämnade över till kollegan som skulle fortsätta till Sala. Därmed var dagens arbetspass slut och jag gick för att byta om.