Jag började inte förrän vid femtiden på eftermiddagen idag. Efter att ha pratat lite med kollegor i Personallokalerna, fikat och förberett dagens körningar var det strax före halv sex dags att gå ner till spår 5 där en kollega snart skulle stanna med en X50 (Regina) som jag skulle ta över.
Efter att ha installerat mig i förarhytten var det tid för avgång och vi rullade iväg. Det blev som vanligt uppehåll i Kolbäck och Kvicksund. När vi var på väg in till spår 4 i Eskilstuna ringde Fordonsledningen och förvarnade om att jag skulle få köra en X12-mult på vägen tillbaka eftersom det annars skulle bli fordonsbrist i Västerås i morgon bitti.
Efter Eskilstuna blev det Hälleforsnäs. Normalt möter man ett norrgående tåg där men idag fick vi fortsätta utan möte. Orsaken var obehöriga i spårområdet, även kallat ”spårspring”, i Flen och därmed stopp i trafiken på Polisens order så mötande tåg hade fått stå kvar där. Nu hade precis trafiken släppts på igen och vi fick istället stå och vänta i Mellösa innan vi kunde fortsätta. Vi var nu 12 minuter sena.
Efter Flen och Katrineholm, där våra resenärer som skulle byta till snabbtåget mot Göteborg hann med sin anslutning, följde Norrköping. Där fick resenärerna mot Malmö byta istället för i Linköping eftersom det annars skulle bli för ont om tid för att hinna med anslutningen.
Vi tog ändå igen ganska mycket av förseningen och när vi stannade på spår 3 på Linköping C vid tio i åtta var det 3 minuter senare än planerat. Fordonet skulle vända direkt vid plattformen så jag blev avbytt av en kollega som efter en kvart skulle avgå tillbaka mot Västerås. Jag gick bort till Personallokalerna för att ha en timmes rast och då äta en sallad som jag köpt tidigare under dagen.
Den ena X12-an jag skulle ha stod och väntade vid verkstaden och den andra var på väg mot Linköping, men hade blivit 20 minuter försenad också det på grund av spårspring. Vid kvart över nio ankom den till spår 3 och sen kunde jag köra fram min X12-a från verkstaden. Vi multade ihop fordonen och efter att ha utfört efterföljande bromsprov samt kontroller före körning var det hög tid att lämna Linköping som tjänstetåg (utan passagerare) tillbaka till Västerås.
Jag fick åter stanna i Mellösa för att vänta på möte. Kollegan som körde mötande tåg anställdes samtidigt med mig i Hagalund men tillhör numer åkstationen i Linköping. Det var riktig halt på sträckan mellan Flen och Eskilstuna och det var svårt att få upp farten utan att det började slira och när man skulle bromsa låste sig hjulen nästan direkt.
När jag ankom Västerås C var jag 20 minuter sen. Nu skulle jag köra ut på bangården bredvid Centralen och parkera på spår 6. Jag skulle också koppla isär X12-orna så att allt var klart till kollegorna som skulle börja tidigt i morgon bitti.
Klockan hade hunnit passera halv ett när jag hade bytt om och promenerade hemåt i regnet.