Måndag

Precis som i tisdags hade jag reservtjänst idag mellan 12 och halv åtta. Nu skulle jag dock inte få sitta sysslolös någon längre tid. Strax före halv två ringde mobilen och jag svarade. Det var Depåfordonsledningen i Hagalund som meddelade att Operativa Personalledningen lånat ut mig för lite verkstadskörningar. Normalt ligger sådana körningar på den som har Provkörningen, men idag var det flera samtidiga körningar så de behövde ytterligare en förare.

Jag beställde en taxi för att ta mig ut till depån. Där stod en X40 som skulle repareras efter en älgpåkörning. För att man skulle kunna montera nya karossdelar i den skadade fronten behövde fordonet vändas. Dock var det lite problem med fordonet när jag kom upp i ena förarhytten – hjälpkraften som genererar 400 V växelström till hjälpmaskinerna (ventilatorer, luftkonditionering, kompressor, oljepumpar mm) hade stannat så det var helt tyst inuti tågsättet. Efter ett samtal in till verkstaden kom två tekniker ut och började fixa. När allt hoppat igång var frågan om det skulle hålla sig så eller stanna igen. Utan hjälpkraften går det nämligen inte att köra. En tekniker fick åka med ifall något skulle hända.

Vi körde ut från depån och bytte ände. Sedan körde vi till Hallstahammar där vi bytte ände igen. Därefter körde vi tillbaka till Kolbäck där vi svängde västerut istället för tillbaka mot Västerås. Det finns nämligen ett så kallat triangelspår i Kolbäck så att man kan vända fordon där. Vid plattform i Kolbäck bytte vi ände igen och så kunde vi köra tillbaka till Västerås. Nu var fordonet alltså vänt.

Utanför depån fick vi byta ände en gång till för att kunna köra in och därmed var uppdraget slutfört med gott resultat. Inga problem med fordonet hade heller uppstått under körningen.

Nu väntade nästa uppdrag och jag beställde taxi för att ta mig till verkstaden i Tillberga som ligger en bit utanför Västerås. Där hade en annan X40 varit inne på hjulsvarvning under dagen och skulle nu köras tillbaka till depån.

Det var inte heller några problem med den här körningen utan jag kunde lämna fordonet på anvisat spår inne i depån. Sedan tog jag taxi tillbaka till Centralen. Nu var klockan strax efter fem och det var hög tid att äta matlådan. Jag träffade min lärare från lokförarutbildningen i Huddinge och pratade med honom ett tag. Han körde åt åkstationen i Fagersta idag.

En kollega från Linköping som jag går körlärarutbildningen tillsammans med hade rast i Västerås och vi pratade lite. När klockan närmade sig halv åtta gick jag ner för att byta om.

I morgon är det kurs igen – fortsättning på körlärarutbildningen.