Egentligen skulle jag ha kört till Göteborg idag men det blev ändrat i fredags eftermiddag. Istället fick jag hjälpa åkstationen i Fagersta med ett arbetspass som började i Västerås vid tjugo i åtta på morgonen.
Efter de sedvanliga förberedelserna – körorder, fordonslista och fika – gick jag ut för att klargöra en X14 som stod parkerad på spår 6 på bangården bredvid Centralen. Jag stötte inte på några problem under klargöringen och kunde köra ut till plattform på spår 4b i god tid före avgången.
Vid halv nio stängde jag dörrarna och så rullade vi iväg. Det var inte många resenärer den här söndagsmorgonen och det var lätt att hålla tidtabellen längs vägen.
Vid tjugo över tio stannade vi på spår 2 i Ludvika. Där bytte jag ände och förberedde återfärden. Sen var det rast-vila i en och en halv timme i ett grådisigt Ludvika.
Strax innan tio i tolv slog mellansignalen om till grönt och vi kunde avgå. Drygt 40 minuter senare stod vi på spår 3 på Fagersta C och jag lämnade över till kollegan som skulle fortsätta.
Nu hade jag två timmars rast och den tillbringade jag i Personallokalen. Jag passade även på att gå och köpa lunch som jag sedan åt.
Halv tre gick jag tillbaka till spår 3 där en X51-a snart rullade in. Jag gick in och satte mig för att åka med till Västerås. En timme senare öppnade kollegan som kört dörrarna när vi ankommit spår 1b på Västerås C och jag kunde gå till omklädningsrummet för att byta om. Därefter gick jag hem.