Tisdag

Sedan igår har trafiken alltså återgått till det normala efter sommarens glesare trafik och nu dyker de ”vanliga” arbetspassen upp igen.

Idag började jag strax efter klockan fyra på eftermiddagen och jag skulle köra tre vändor till Sala.

Vid tjugo över fyra hade jag gått ner till spår 2 där en X50 från Linköping var på ingång. Jag bytte av föraren som kört och när avgångstiden var inne körde vi iväg. Efter uppehållet i Ransta stannade vi på spår 2 i Sala några minuter efter tidtabell.

Vi kom iväg drygt fem minuter senare än planerat vid kvart över fem eftersom det var ett tåg på väg in till Sala som vi fick vänta på. När vi ankommit spår 5 i Västerås lämnade jag över till kollegan som skulle köra till Linköping.

Nu hade jag en knapp timmes rast i Personallokalerna innan det var dags för nästa varv.

Klockan tjugo över sex upprepades proceduren. En X50 stannade på spår 2 och jag körde upp till Sala och tillbaka. På spår 5 i Västerås lämnade jag tillbaka tågsättet till samme förare som jag bytte av en timme tidigare.

Det blev rast igen och nu passade jag på att äta min matlåda.

Vid tjugo över åtta var det dags att gå ner igen till spår 2. Nu var det en grå X12-a som rullade in. Efter att ha bytt av föraren var det dags att sätta kurs mot Sala för tredje gången ikväll.

Allt gick smidigt och bra och klockan tio över nio kunde vi lämna Sala. När vi stannat på spår 4b i Västerås lämnade jag tillbaka X12-an till samme förare som nu haft en timmes rast och skulle fortsätta till Linköping.

Jag återvände till Personallokalerna för ytterligare en rast.

Sista insatsen på passet är egentligen att köra en X14 till verkstaden i utkanten av Västerås, men ikväll blev det ingen verkstadskörning. Istället fick jag ta emot en X14 från Ludvika som stannade på spår 4b ungefär tjugo minuter senare än planerat vid elvatiden. Jag körde ut den och parkerade på spår 8 på bangården bredvid.

Nu var dagens arbete till ända och jag gick för att byta om och fortsatte sedan hemåt.