Fredag

Från och med idag och fram till och med måndag är jag ”utlånad” till Fagerstas åkstation på grund av förarbristen. Dock består de här fyra dagarna av två överliggningar i Västerås, så att jag kan sova hemma hela tiden.

Klockan kvart över tio hade jag satt mig för att åka pass med en Regina som skulle ta mig till Fagersta. Femtiofem minuter senare steg jag av på Fagersta C och nu hade jag ett par timmar innan mitt arbetspass startade. Jag tillbringade tiden med att fika i Personallokalerna och gå och köpa med mig en sallad för att äta senare.

Kvart i två stod jag vid spår 3 där en kollega rullade in med samma Regina som jag tidigare åkt pass med. Det var en X51-a och jag tog över. Snart var vi på väg mot Västerås.

Vid kvart i tre stannade vi på spår 4b på Centralen i Västerås. Jag bytte ände och förberedde åt kollegan som skulle köra nästa varv och gick sedan upp till Personallokalerna för att ha ett par timmars rast. Jag åt salladen, pratade med trevliga kollegor och fikade.

Kvart i sju skulle en annan Regina ha ankommit, men den var ungefär 30 minuter sen på grund av en brand i slipersen på en bro mellan Fagersta och Söderbärke, så rasten blev lite längre än planerat.

När tiden för vår avgång var inne – vid kvart över sju – ankom tåget – en X54 – till spår 4b. Jag hoppade direkt in i förarhytten som jag skulle köra i och gjorde förberedelserna före körning. Vi kom iväg fyra minuter sent.

På grund av banarbete är det nu avstängt mellan Smedjebacken och Ludvika. Därför har vi fått vända tågen i Smedjebacken under gårdagen och idag och resenärerna får fortsätta med buss till Ludvika. Så det blev knappa 40 minuter på spår 3 i Smedjebacken innan det var dags att köra tillbaka söderut.

När vi sedan vid kvart i nio utan försening eller andra konstigheter ankommit till spår 4b på Västerås C lämnade jag över till den väntande kollegan som skulle ha tågsättet. Jag gick direkt och bytte om och fortsatte därefter hemåt.