Tisdag

Skulle egentligen ha haft fridag idag men eftersom det är dåligt med förare och semestertider samt att det ger lite extra pengar till exempelvis den kommande semestern så hade jag tagit åt mig ett extra arbetspass. Det blev ett tidigt pass åt åkstationen i Fagersta.

Redan igår bokade jag en taxi till kvart över tre på morgonen. Då hade jag bytt om och ”blåst in” mig i Personallokalerna och så var det bara att gå ner och sätta sig i taxin. Framme i Fagersta hade jag tid att äta lite medhavd frukost samt ta ut fordonslistor och tågorder.

Vid halv fem gick jag ut till spår 7 på uppställningsbangården vid Fagersta C och började dygnsklargöra en grå X12-a som stod uppställd där. När jag var färdig körde jag bort till Fagersta Norra och bytte ände.

Fem i halv sex stängde jag dörrarna och så var vi på väg som morgonens första tåg mot Västerås. Allt gick bra under färden och planenligt stannade vi på spår 4b på Västerås C en timme senare. Där förberedde jag åt kollegan som skulle ha fordonet genom att byta ände.

Nu hade jag tre timmars rast som jag tillbringade i Personallokalerna.

Klockan kvart i tio ankom en X51-a till spår 4b och jag tog hand om fordonet från kollegan som kört. Jag installerade mig i förarhytten i andra änden och därefter var det bara att invänta avgången kvart över.

På grund av att en bro rasat över järnvägen vid Ludvika station kan vi inte köra dit utan våra tåg vänder antingen i Smedjebacken (på dagtid) eller Fagersta (på kvällarna) och så blir det buss resten av sträckan. Därför blev det bara körning till Smedjebacken där vi stannade på spår 3 vid tjugo i tolv.

Nu var det en timme och fyrtio minuter tills returen så det var hög tid att gå och få något i magen. Det blev en god lunchbuffé på en restaurang i centrum.

Tjugo över ett viftade lokaltågklareraren med sin spade det vill säga gav ”handsignal körtillstånd” och det innebar att vi kunde lämna Smedjebacken. Efter uppehåll i Söderbärke, Vad och Fagersta N lämnade jag över till den väntande kollegan vid Fagersta C som skulle fortsätta.

Eftersom jag jobbade åt Fagersta idag så var egentligen arbetspasset slut, men jag var ju tvungen att ta mig tillbaka till Västerås, så det blev först en timmes rast innan jag kunde åka pass med nästa tåg.

Kvart i fyra steg jag ur tåget på Västerås C och gick för att byta om.