Tisdag

Fagersta/Ludvika-passet väntade på mig när jag började vid halv två. Kvart i två ankom en X14 från Fagersta i regnet till spår 4b och jag tog över.

Kvart över två stängde jag dörrarna och så var vi på väg norrut. Inga konstigheter inträffade under körningen och vid kvart över tre släppte vi av de sista resenärerna vid Fagersta N. Efter att ha bytt ände körde vi tillbaka till Fagersta C.

Det pågick arbete på Fagersta C så de vanliga spåren där vi brukar parkera under rasten var avstängda. Lokaltågklareraren i Fagersta meddelade att jag skulle få ringa upp en så kallad ”tillsyningsman” för arbetet på spår 1 och samråda med honom för att kunna få köra in och parkera på den del av spår 1 där de inte arbetade just för tillfället. Det gick bra och när jag hade parkerat gick jag och köpte med mig en sallad och fortsatte sedan till Personallokalen för att ha ungefär en timmes rast.

Strax före halv fem gick ombordaren och jag ut till fordonet på spår 1 och så kunde vi köra bort till Norra, där jag bytte ände. Kvart i avgick vi och en timme senare var vi framme på Västerås C där jag lämnade över till näste förare på tur.

Nu blev det en timmes rast med sallad-ätning i Personallokalerna. Kvart i sju rullade nästa X14 in till spår 4b och jag bytte av föraren. En halvtimme senare avgick vi norrut och allt gick bra längs vägen till Ludvika. Vi ankom till spår 2 ett par minuter efter tidtabell, vilket är helt normalt.

Efter att ha bytt ände var det några minuter kvar till avgång och jag hann uppsöka toaletten i tågsättet. Vid fem över nio lämnade vi Ludvika med sikte på Västerås. Det var som vanligt väldigt lugnt med resenärer på den här avgången så det var inga problem att hålla tidtabellen. När vi vid kvart i elva stannade på spår 4b på Västerås C väntade en kollega på att få ta över och köra ut fordonet till verkstaden i utkanten av stan.

Med detta var dagens arbete över och jag gick till omklädningsrummet.

I morgon får jag vara ledig eftersom jag börjar tidigt på torsdag.