Började halv fem med morgonjouren i morse. Det dröjde inte många minuter förrän Operativa Personalledningen ringde och ville att jag skulle sätta mig i en taxi för att ta mig till Fagersta där det saknades en förare till första tåget mot Västerås.
Det är dock inte så lätt att få tag i en taxi som kan köra till Fagersta så där hur som helst. Snart ringde taxiväxeln och meddelade att det skulle dröja ett tag innan det kom en taxi. Bilen som fanns ledig just nu kunde inte ta körningen eftersom den då inte skulle hinna tillbaka till de inplanerade ordinarie körningarna.
Efter drygt en halvtimme kom en taxi och jag hoppade in. När vi var halvvägs till Surahammar fick jag kontraorder – man hade nu beslutat att ställa in tåget eftersom det skulle bli alltför försenat och det var bara att be taxichauffören att vända och köra mig tillbaka till Västerås igen.
Tillbaka i Personallokalerna hade jag rast i väntan på nästa insats. Vid kvart i åtta gick jag ut till spår 6 på bangården bredvid Centralen för att göra en säkerhetsklargöring på en X14 som var dygnsklargjord. Sen kunde jag köra ut från bangården och fram till spår 4b för att låta resenärerna gå ombord.
Kvart över åtta blev det avgång från Västerås. Färden skulle gå ända till Ludvika och några minuter före tio stannade vi på spår 2 vid ändstationen. Där bytte jag snabbt ände och efter tio minuter var det dags att köra iväg igen. Drygt fyrtio minuter senare var vi framme på spår 3 på Fagersta Central och där blev jag avbytt. Nu skulle jag ha rast i en timme så jag lämnade ryggsäcken i Personallokalen och gick till ett gatukök för att äta lite lunch.
Tio i tolv hoppade jag ombord och åkte pass med nästa avgång mot Västerås. Då vi stannade på spår 4b på Västerås C vid kvart i ett hade det blivit dryga timmen med övertid och jag gick direkt till omklädningsrummet för att byta om.