Onsdag

På schemat idag stod Fagersta och Ludvika med X14. Samma arbetspass som jag hade ganska frekvent för någon månad sedan. Jag började strax före halv två och kvart i stod jag nere vid spår 4b då en kollega rullade in med en X14. Jag bytte ände och så var det bara att invänta avgångstiden vid kvart över två.

En timme senare steg de sista resenärerna av på plattformen vid Fagersta Norra och ombordaren och jag kunde köra tillbaka till spår 5 vid Fagersta C och parkera. Nu väntade en timmes rast i Personallokalen.

Vid halv fem var det dags att köra tillbaka till Fagersta Norra och nu hade jag en annan ombordare med mig. Kvarten senare avgick vi söderut igen och allt rullade på som det skulle.

Tillbaka på spår 4b på Västerås C bytte jag ände och förberedde för nästa varv. Därefter gick jag upp till Personallokalerna och träffade min lärare som jag hade under lokförarutbildningen i Huddinge. Han är pensionär numera och just nu jobbar han åt SJ och idag var det han som skulle ha fordonet som jag precis hade ankommit med. Vi hann prata lite grand innan han var tvungen att gå ner till tåget.

Jag åt salladen som jag köpt med mig från Fagersta och så blev det en kopp kaffe efteråt förstås.

Nästa tåg som jag skulle byta av var ungefär tjugo minuter försenat så runt sjutiden var det dags att gå ner till spår 4b. Där bytte jag av föraren som kört och gick till andra änden för att göra mig klar. Instruktören som jag hade som lärare under introduktionskursen när jag blev anställd på SJ åkte med mig i hytten eftersom han skulle åka pass till Ludvika för att ha överliggning där.

Kvart över sju stängde jag dörrarna och så rullade vi iväg. Det var ganska mycket folk som åkte och det fanns avstigande nästan på alla stationer. Det gick faktiskt ganska bra att hålla tidtabellen trots allt. Efter uppehåll i Dingtuna, Hallstahammar, Surahammar, Ramnäs, Virsbo, Ängelsberg, Fagersta C och N, Vad, Söderbärke och Smedjebacken stannade vi på spår 2 i Ludvika ett par minuter efter plan vid fem i nio.

Efter att ha bytt ände var det några minuter kvar till avgången vid fem över nio. På resan tillbaka var det betydligt färre resenärer. I Ängelsberg fick vi stå några minuter extra och då hann jag ut och ta ett foto.

När vi sedan åter stod på spår 4b och resenärerna lämnade tåget hade klockan hunnit bli tio i elva. Jag körde därefter ut tågsättet och parkerade på spår 6 på bangården bredvid och i och med detta var dagens övningar slut.

I morgon är jag ledig men sedan väntar ett jättetidigt pass på fredag.