Tisdagens pass började klockan två på eftermiddagen och efter sedvanliga förberedelser var det dags att gå ner till spår 2 vid tjugo över. Snart rullade en Regina (X50) in och stannade och jag bytte av föraren som kört från Linköping.
När tiden var inne fortsatte vi norrut mot Sala dit vi ankom spår 2 enligt planen fem i tre. Efter att ha bytt ände och förberett för avgången var det bara att vänta.
Vid fem över tre blev det avgång mot Linköping och längs vägen hade vi uppehåll i Ransta, Västerås, Kolbäck, Kvicksund, Eskilstuna, Hälleforsnäs, Flen, Katrineholm och Norrköping. Vid tio i sex öppnade jag dörrarna sedan vi stannat på spår 3 på Linköping C. När tågsättet var tomt på resenärer körde jag bort till verkstaden och parkerade på anvisat spår. Sen gick jag till Personallokalerna för att äta min medhavda sallad och ha rast i en och en halv timme.
Tjugo i åtta gick jag tillbaka till verkstaden där en X12-a nu stod och väntade på mig. Efter att ha kollat att allt var ok körde jag fram till plattform på spår 3. Vid fem över åtta hade alla resenärer gått ombord och jag kunde stänga dörrarna och så rullade vi iväg.
Ett X2000-tåg från Malmö var försenat och hade resenärer som skulle med oss. Egentligen skulle resenärerna ha bytt i Linköping eller Norrköping, men om vi hade inväntat snabbtåget där hade vi blivit försenade så att våra anslutningar i Katrineholm hade spruckit. Nu fick vi vänta i Flen i stället och snabbtåget fick göra ett extra uppehåll där.
När resenärerna var ombord på vårt tåg fortsatte vi resan norrut. Slutstationen för det här tåget är Västerås C och dit ankom vi till spår 3b strax efter halv elva. Vi var då sju minuter försenade. När ombordaren synat igenom tågsättet kunde jag köra ut och parkera på spår 7 på bangården bredvid Centralen. Därmed var dagens uppgifter avklarade och jag gick för att byta om.