Tisdag

Två varv på Stockholm väntade mig på dagens pass. Började inte förrän vid halv fem på eftermiddagen så jag hade det lugnt och skönt hemma innan det var dags att gå till jobbet.

Vid tio i fem ankom en X40-mult från Stockholm till spår 3 och när den stannat hoppade jag in i en av mitthytterna och kopplade isär fordonen. Sen var det bara att gå till hytten jag skulle köra från och installera mig. Tio över fem blev det avgång och som vanligt hade vi uppehåll i Enköping, Bålsta och Sundbyberg innan vi planenligt vid fem över sex rullade in på spår 5 på Centralstationen i Stockholm.

Efter att ha bytt ände samt köpt en sallad att ta med mig hann jag med en kopp kaffe i Personallokalerna tillsammans med några trevliga kollegor.

Fem i sju var det tänkt att vi skulle lämna Stockholm men ett långt tåg som inte fick plats på ett av grannspåren blockerade vår utfart och vi var tvungna att vänta tills det hade kommit undan. När vi till slut fick grönt var det en kvart efter den planerade avgångstiden. Vi låg trots allt precis rätt i förhållande till andra tåg och kunde nyttja de nya spåren mellan Barkarby och Kallhäll för att passera ett Pendeltåg och nästa Pendeltåg hann precis in i Kungsängen innan vi kom för nära. Därefter var det fritt fram och det gick att ligga på utan att för den delen köra vårdslöst.

När vi stannade på spår 3 på Västerås C var det åtta minuter efter tidtabell och det innebar att vi avverkat sträckan – inklusive uppehåll – på 48 minuter. Ett väldigt bra facit måste jag säga. Nu hade jag 40 minuters rast och då åt jag salladen och pratade med kollegor i Personallokalerna.

Vid kvart i nio stod jag och väntade vid spår 4b där en X12-a från Ludvika ankom. Jag bytte av kollegan som kört och när ombordaren synat klart stängde jag dörrarna. Sen kunde jag köra ut och parkera på spår 8 på bangården bredvid Centralen. När det var klart återgick jag till Personallokalerna för att ta en kaffe på maten.

Strax efter halv tio var det dags att gå ner till spår 1a där en X40 var på ingång. Jag bytte av kollegan som kört från Göteborg och några minuter senare var vi på rull igen. Efter en knapp timme öppnade jag dörrarna då vi stannat på spår 6 på Stockholm C. När tågsättet var tomt stängde jag dörrarna och så kunde jag gå upp till Personallokalerna för att ta en kopp kaffe.

Normalt går samma tågsätt tillbaka till Västerås efter femtio minuter men idag skulle det vara fordonsbyte. Min kompis och kollega hade jouren i Hagalund och fick köra ner en X40-mult till spår 5 som jag skulle ha och så fick han ta X40-n som jag kom med i retur.

Fem i halv tolv stängde ombordaren dörrarna och så avgick vi. Inga konstigheter uppstod på vägen och det var lätt att hålla tiden. Vi ankom till spår 1a på Västerås C vid tjugo över midnatt och när tågsättet var tomt på resenärer kunde jag köra bort till depån och parkera på det anvisade spåret. Sen tog jag taxi tillbaka till Centralen och när jag klev ur slog klockan tio i ett och arbetet var slut för dagen.