Strax före klockan tre ringde mobilalarmet och det var dags att gå upp och göra sig i ordning. En timme senare hade jag precis ätit färdigt min frukostpåse och druckit ett par koppar kaffe i uppehållsrummet. Nu var det bara att vänta tills tjänstetåget som var på väg från Hagalund skulle ankomma Hallsberg.
Närmare halv fem rullade tågsättet – fem personvagnar samt lok i vardera änden – in till spår 2. Jag hade pratat med föraren i telefon så jag hoppade direkt in i bakre loket och aktiverade förarhytten. Efter några minuter då jag gjort alla förberedelser innan körning kunde jag rulla iväg som tjänstetåg mot Örebro. Nån minut i fem stannade jag på spår 30 på Örebro Södra och den väntande ombordaren hoppade in i en av vagnarna. Det var redan tid för avgång och vi körde fram till Örebro C. Därefter följde Arboga och Kungsör innan vi ankom till spår 1 på Eskilstuna C vid fem i sex.
Jag bytte ände och förberedde åt föraren som skulle ha tågsättet och gick sedan upp till Personallokalerna för att ta en kaffe innan nästa insats.
Tjugo i sju stod jag vid spår 3 där en X12-a från Linköping var på ingång. Jag bytte av föraren och knappt tio minuter senare stängde jag dörrarna och så lämnade vi Eskilstuna. Efter uppehåll i Kvicksund, Kolbäck, Västerås och Ransta stannade vi planenligt på spår 2 i Sala vid tio i åtta.
Jag bytte ände och vid tio över åtta var det dags att rulla i väg. Jag lämnade över till kollegan som skulle köra till Linköping när vi ankommit spår 5 på Västerås C. Nu hade jag drygt en halvtimmes rast i Personallokalerna innan jag vid tio över nio gick ner till spår 2 för att ta över en Regina (X50) som var på väg in från Linköping.
När tiden var inne blev det avgång och tjugofem minuter senare rullade vi för andra gången idag in på spår 2 i Sala. Det blev hyttbyte igen och vid tio över tio blev det grönt och vi lämnade Sala. När vi sedan vid halv elva stannat på spår 5 på Västerås C tog den väntande föraren och hans elev över och jag kunde gå för att byta om och sedan gå hem.