En överliggning väntade mig när jag kom till jobbet på skärtorsdagseftermiddagen. Vid tjugo i tre var det dags att gå ut till spår 3 där ett tjänstetåg bestående av en trevagnars X40 strax skulle ankomma från Stockholm. När det stannat bytte jag av föraren och gick till andra änden för att göra mig klar.
Vid tio över tre stängde ombordaren dörrarna och så var vi på väg mot huvudstaden. Efter uppehåll i Enköping, Bålsta och Sundbyberg ankom vi till spår 7 på Stockholm C några minuter efter fyra. Jag lämnade över till föraren som skulle ha tågsättet och gick för att köpa en sallad som jag sedan åt under rasten i Personallokalerna.
Vid halv sex var det dags att återvända till spår 7 där en multad X40 var på ingång från Hallsberg. Efter att jag bytt av föraren som kört gick jag till andra änden och aktiverade förarhytten. Sen var det bara att invänta avgångstiden.
Fem i halv sju lämnade vi Stockholm och det var lite tågkö framför oss så vi tappade drygt fem minuter fram till Jakobsberg men sedan var det fritt framför oss. Dock var det signalfel mellan Enköping och Västerås så där fick vi köra med reducerad hastighet en bit och tappade ytterligare drygt 10 minuter.
Resten av vägen gick smidigt och utan mankemang och till slut ankom vi spår 5a i Hallsberg vid kvart i nio och då var vi tio minuter efter planen. Den bakre enheten skulle gå till Stockholm på en gång så medan resenärerna lämnade tågsättet kopplade en kollega isär fordonen. När den främre delen var synad och klar stängde jag dörrarna och så kunde jag gå bort till överliggningen för att ta mitt rum i besittning. Efter att ha kollat på TV ett tag var det dags att lägga sig och sova.