Stora varvet runt Mälaren och Hjälmaren stod på dagens agenda. Start vid kvart över ett och vid tjugo i två stannade ett regionaltåg (X40) från Göteborg på spår 1a. Jag tog plats i förarhytten och när ombordaren stängt dörrarna rullade vi iväg. Efter sedvanliga uppehåll i Enköping, Bålsta och Sundbyberg ankom vi till spår 7 på Stockholm C ett par minuter före tidtabell vid halv tre.
Medan jag gick till andra änden synade ombordaren igenom tågsättet och när jag sedan stängt dörrarna körde jag ut till Hagalund. Jag behövde inte köra via toalettömningen utan hamnade direkt på spår 33 på bangården. När jag avaktiverat hytten gick jag till Personallokalerna för att ha ett par timmars rast och då passade jag på att äta min matlåda.
Strax före fem var det tid att gå ut till spår 21 där ett fyravagnars loktåg stod och väntade. Jag kollade att allt var ok och så kunde jag köra ner till spår 12a på Centralen. Vid kvart i sex var avgångstiden inne och vi lämnade huvudstaden. Det hade börjat komma nederbörd i form av snöblandat regn så det blev halt på spåren och det var svårt att få upp farten utan att slira alltför mycket.
Det var de gamla vanliga uppehållen som gällde när man kör den så kallade ”Sörmlandspilen” – Flemingsberg, Södertälje, Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker – innan vi vid tjugo i åtta ankom Hallsberg och spår 4. Jag lämnade över till den väntande föraren som skulle ta hand om rundgången och gick bort till Personallokalerna för att ha en och en halv timmes rast.
Rasten blev ytterligare en halvtimme längre då X40-n jag skulle ta över var försenad. Vid tio i tio stannade föraren som kört från Göteborg på spår 5a och vi genomförde ett snabbt avbyte. Körningen till Västerås gick utan problem. Eftersom vi var försenade stämde inte mötena och vi fick vi stå och vänta sju-åtta minuter på ett mötande tåg i Valskog.
Vi stannade på spår 1a på Västerås C strax efter klockan elva och var då drygt 30 minuter sena. Ombordaren och jag synade igenom vagnarna och när allt var klart körde jag ut till depån och parkerade på anvisat spår. Sen blev det taxi tillbaka till Centralen, där jag bytte om och tog sista bussen hem vid midnatt.
Nu har jag ledig helg och jobbar på måndag igen.