Torsdag

Repris på tisdagen – alltså start vid halv två på eftermiddagen och då hade jag varit på plats ett tag innan för att fika och prata med kollegor.

Nu har jag haft det här arbetspasset ett antal gånger så jag känner mig väl hemma med det.

Vid tio i två gick jag ner till spår 4b där en kollega körde fram en X14 som varit och lämnat en annan X14, som inte mådde så bra, till verkstaden. Kvart över två blev det avgång och exakt en timme senare stannade vi vid Fagersta Norra. När tågsättet var tomt körde vi tillbaka till spår 1 på Fagersta Central och så väntade en timmes rast i Personallokalerna.

Strax före halv fem var det dags att köra tillbaka till Fagersta Norra, där jag bytte ände och förberedde mig för att köra söderut.

Kvart i fem stängde jag dörrarna och vi rullade iväg. Nu var återställningsarbetet efter urspårningen vid depån i Västerås klart så vi drabbades inte av någon försening på slutet utan kunde ankomma spår 4b på Västerås C nån minut före tidtabell. Jag lämnade över till föraren som skulle köra nästa varv och gick till Personallokalerna eftersom det var hög tid att äta matlådan.

Tio i sju stod jag åter på spår 4b för att ta emot en X14 som ankom från Ludvika. Efter att ha bytt ände var det bara att invänta avgångstiden vid kvart över sju. En timme och fyrtio minuter senare stod vi på spår 2 i Ludvika, där de sista resenärerna steg av.

Tio minuter senare lämnade vi Ludvika igen och vid kvart i elva – exakt enligt tidtabell – stod vi på spår 4b på Västerås C igen.

Nu återstod bara för mig att köra ut och parkera fordonet på spår 8 på bangården bredvid Centralen. Därefter blev det ombyte och sedan buss hem.