Idag hade jag en trevlig tur på schemat som innebär ett stort varv runt både Mälaren och Hjälmaren. Började vid kvart över ett och efter att ha fikat och tagit ut dagens fordonslistor och tågorder kunde jag gå ner till spår 1a där en dubbeldäckare var i antågande. Jag bytte av föraren och hans elev som kört från Göteborg och tog plats i förarstolen.
Ombordaren stängde dörrarna och så var vi på väg mot Stockholm. Efter uppehåll i Enköping, Bålsta och Sundbyberg ankom vi till spår 8 på Centralstationen i huvudstaden någon minut före tidtabell. Egentligen skulle jag köra ut fordonet till Hagalund men på grund av urspårningen i helgen vid depån i Västerås är det fordonsbrist och fordonsomloppen har ändrats. Därför fick jag lämna över till en kollega som efter bara tjugo minuter skulle köra tillbaka till Västerås. Jag kunde gå upp till Personallokalerna för att ha en knapp timmes rast.
Vid halv fyra tog jag Pendeln ut till Ulriksdal och gick därefter till Personallokalerna i Hagalund för att äta min matlåda. En knapp timme därefter var det dags att gå ut till spår 20 på bangården där en Hagalundsförare höll på med rundgången på loktåget som jag skulle ha. Jag tog över loket och fick tillsammans med växlingspersonalen göra det efterföljande bromsprovet och så var allt klart för att åka i väg.
Jag körde ner till spår 12a på Centralen och vid kvart i sex tände ombordaren den blinkande avgångssignalen och jag gav pådrag. Loket och de fyra personvagnarna satte fart söderut med sikte på Hallsberg. Det var uppehåll i Flemingsberg, Södertälje, Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker innan vi stannade på spår 4 i Hallsberg vid tjugo i åtta. Jag lämnade över till kollegan från Hagalund som skulle göra rundgång och gick bort till Personallokalerna för att ha en och en halvtimmes rast.
Vid tjugo över nio stannade en X40 från Göteborg på spår 5a och jag bytte av föraren. Det stod Västerås på destinationsskylten i fronten och längs vägen hade vi uppehåll i Kumla, Örebro S, Örebro C, Arboga och Köping. Fem över halv elva öppnade jag dörrarna efter att ha stannat på spår 5 på Västerås C. Efter att alla resenärer hade lämnat vagnarna kollade ombordaren att ingen var kvar.
Egentligen skulle jag köra fordonet till depån men på grund av urspårningen går inte det, så jag fick parkera det på ett spår vid Centralen istället. När klockan var tio över elva gick jag till omklädningsrummet för att byta om och därefter blev det buss hem.