Fredagen började vid halv fem på morgonen med att gå ut till bangården och dygnsklargöra en Regina på spår 7.
Fordonsledningen ville att jag skulle ha en annan Regina som inte mådde så bra ”på släp” ner till verkstaden i Linköping och min förhoppning var att multipelkoppling med mera skulle vara klart. Dock hade man inte hunnit fixa det så jourföraren kom ut för att hjälpa till.
När jag var klar med dygnsklargöringen körde vi över till spår 6 och multade. Själva multningen gick bra men den sjuka Reginan ville inte helt vara med. Halva fordonet var dött och med hjälp av Driftstöd försökte vi göra en omstart men det gjorde ingen skillnad. Vi fick avbryta och koppla isär och sedan kunde jag köra ut till plattform på spår 5 och låta de väntande resenärerna gå ombord.
Tjugofem minuter sent – vid fem i sex – kom vi iväg från Västerås. Efter uppehåll i Kolbäck, Kvicksund, Eskilstuna, Hälleforsnäs, Flen, Katrineholm och Norrköping ankom vi till spår 4 på Linköping C vid tio över åtta och det var 22 minuter senare än planerat. Efter att tågsättet var tomt på resenärer körde jag bort till spår 6 utanför verkstaden och lämnade över till föraren som skulle ha tågsättet.
Jag gick bort till Personallokalerna för att ha en timmes rast och då åt jag min matlåda även fast klockan inte ens hade blivit nio, men jag hade ju varit igång ett tag vid det här laget.
Strax efter halv tio var det dags att gå tillbaka till verkstaden där en kollega ankommit med en X12-a som jag skulle ha på tillbakavägen. Efter att ha gjort en säkerhetsklargöring och övriga kontroller före färd körde jag fram till spår 3.
Vid fem över tio stängde jag dörrarna och så avgick vi. Färden förlöpte utan konstigheter och vid tjugo över tolv stannade vi på spår 2 på Västerås C. Där kunde jag lämna över till den väntande föraren.
Jag gick för att byta om och åkte sedan hem. Nu är det tre dagars ledighet som väntar.