Andra dagen av övningskörning och nu skulle vi köra till Ludvika var det tänkt. Tio i åtta började vi med att gå ner till spår 2 för att ta över en X12-a som precis ankommit från Eskilstuna. Egentligen skulle vi ha haft en X14 till vår körning men på grund av fordonsbrist blev det alltså en X12-a istället. Dock behövdes den toatömmas och vattentryckas så vi fick först köra bort till depån för att få det utfört.
När det var klart körde vi tillbaka till Västerås C och spår 4b. Efter att ha bytt ände satte jag mig vid spakarna och vid fem över halv nio – drygt 20 minuter efter ordinarie avgångstid – kunde vi rulla i väg.
Som vanligt var det uppehåll i Dingtuna, Hallstahammar, Surahammar, Ramnäs, Virsbo, Ängelsberg, Fagersta C, Fagersta N, Vad och Söderbärke innan vi ankom till Smedjebacken vid tjugo över tio. Nu var förseningen uppe i nästan 40 minuter. Trafikledningen hade beslutat att vi skulle vända i Smedjebacken och fick skicka de få resenärerna som skulle vidare till Ludvika med taxi.
Vi bytte ände och kollegan tog plats i förarsätet. Vi fick invänta resenärerna som kom med buss från Ludvika innan vi kunde påbörja återresan och då hann jag med att ta ett foto.
Vid halv elva – tio minuter efter ordinarie avgångstid – lämnade vi Smedjebacken. Det blev uppehåll på samma ställen på tillbakavägen och eftersom vi var sena så kom de planerade mötena i otakt och vår försening växte. När vi till slut stannade på spår 4b på Västerås C var vi drygt 30 minuter sena. Vi lämnade över till föraren som direkt skulle avgå norrut igen och det var avslutningen på de två övningskörningsdagarna.
I morgon är det den stationära praktikdagen i Linköping och på fredag blir det examen.