Tisdag

Då var det alltså dags för lite övningskörning. Jag träffade instruktören i Personallokalerna vid sjutiden på morgonen och strax före halv åtta gick vi ner till spår 5 där en X12-a från Sala var på ingång. Vi tog över från den ordinarie föraren som nu fick sätta sig i resenärsutrymmet och åka pass.

Efter att ha kollat att säkerhetsgreppet (”dödmansgreppet”) fungerade satte vi iväg från Västerås med ”Linköping” på destinationsskyltarna. I Kolbäck fick jag besked i tågskyddssystemet (ATC-n) om att jag hade en stoppsignal framför mig vilket inte är vanligt just där. Efter att vi mött ett tåg slog signalen om till grönt. Precis när jag skulle öka hastigheten ringde Fjärren och undrade om jag kunde stanna. När jag stod still förklarade tågklareraren att det blivit fel och att vi fått tågväg mot Hallstahammar istället för mot Strömsholm.

Efter några minuter låg tågvägen rätt och vi fick grönt och kunde fortsätta. Vi stannade i Kolbäck, Kvicksund och Eskilstuna och fortsatte sedan mot nästa uppehåll som var Hälleforsnäs. Då såg vi i appen i plattan att tåget som borde ligga en timme framför oss tydligen hade problem och låg bara 10-15 minuter framför oss. I Flen kom vi ikapp tåget och fick ta över alla resenärer som åkt med det. Vi fick reda på att det var en ventil i tryckluftsystemet som frusit och det var anledningen till problemen.

I Katrineholm var det massor av resenärer på plattformen. Alla som skulle ha åkt med det trasiga tåget samt alla som skulle med oss. Det tog sin lilla tid att få ombord alla genom de två dörrarna och när jag väl kunde stänga så var det helt fullpackat med folk i tåget.

Nästa uppehåll var Norrköping och där strömmade det stora flertalet resenärer ur vagnarna. Sedan återstod bara Linköping där vi rullade in på spår 3 sex minuter efter tidtabell strax före klockan tio.

Nu var det snabbvändning som gällde. Vid fem över tio var det dags att köra tillbaka och nu var det min kurskollegas tur att köra och jag fick stå bredvid tillsammans med instruktören. Under uppehållet i Norrköping var jag ut och fotade.

Allt gick bra på tillbakavägen och när vi stannat på spår 2 på Västerås C vid tjugo över tolv lämnade vi över till den väntande föraren och så var dagens körning över.