Onsdag

Idag åkte jag buss till jobbet eftersom det kom en massa snö under gårdagskvällen och natten. Jag började kvart över ett men var som vanligt där i god tid så att jag hann med fika och prat med kollegor innan det var dags. Vid tjugo i två bytte jag av föraren på en X40 som stannat på spår 1a. När jag tagit plats i förarstolen rullade vi iväg mot huvudstaden.

Efter uppehåll i Enköping, Bålsta och Sundbyberg ankom vi till spår 7 på Stockholm C en knapp timme senare. Jag blev direkt avbytt av en Hagalundskollega och så gick jag till Pendeln för att ta mig ut till Ulriksdal och sedan promenera till Hagalund. Där hade jag ungefär en och en halv timmes rast och då åt jag min matlåda, fikade och pratade med gamla kollegor.

Strax före klockan fem gick jag ut till spår 31 på bangården där ett loktåg med fyra vagnar precis höll på att klargöras. När allt var klart körde jag ner till spår 12a på Centralen där det blev avgång mot Hallsberg vid kvart i sex efter att resenärerna gått ombord.

Det var ett tag sedan jag körde loktåg södra vägen till Hallsberg men eftersom jag kört så många gånger tidigare när jag jobbade i Hagalund så satt allt mer eller mindre i ryggmärgen. Uppehållen var de vanliga – Flemingsberg, Södertälje, Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker. Vi ankom spår 4 i Hallsberg nio minuter tidigt eftersom snabbtåget som skulle ha passerat oss i Vingåker var försenat idag och då hann vi köra före.

Jag lämnade över till en kollega från Hagalund som skulle göra rundgång och gick bort till Personallokalerna för att ha en dryg timmes rast.

Kvart över nio var jag tillbaka på järnvägsstationen där en X40 från Göteborg snart rullade in till spår 5b. Jag bytte av föraren och snart var vi på väg. Det blev uppehåll i Kumla, Örebro S, Örebro C, Arboga och Köping innan vi stannade på spår 2 på Västerås C ett par minuter före tidtabell vid halv elva. Därmed var dagens stora varv runt både Mälaren och Hjälmaren fullbordat.

Efter att ombordaren och jag synat igenom tågsättet skulle jag egentligen ha kört ut till depån, men det var strömlöst där då man tidigare under dagen haft en urspårning och nu höll man på att lyfta tillbaka fordonet upp på spåret igen. Därför fick jag flytta mitt tågsätt till spår 1b för att inte stå så mycket i vägen.

När klockan närmade sig elva på kvällen kunde jag gå till omklädningsrummet för att byta om och sedan var det bara att vänta på bussen hem.