Tjugo i ett startade dagens arbete och strax därefter var jag på väg ut till spår 18 på bangården. Där stod ett trevagnars loktåg uppställt och när jag kollat att allt var ok körde jag ner till Centralen. Det blev avgång från spår 11 vid tio i två. Det finns inte mycket att säga om körningen – allt gick helt utan problem. Vi hade korta uppehåll i Flemingsberg, Södertälje, Gnesta, Flen och Katrineholm samt tjugo minuter i Vingåker innan vi ankom spår 4 i Hallsberg enligt tidtabell.
Där blev jag direkt avbytt och gick bort till Personallokalerna för att ha en timmes rast och då äta min matlåda.
Kvart över fem stod jag och väntade vid spår 4 då nästa regional-loktåg ankom från Stockholm. Jag tog över loket från Hagalundskollegan medan växlingspersonalen kopplade loss första vagnen. Vi växlade sedan ut denna på uppställningsbangården innan jag återvände med loket till de kvarvarande tre vagnarna på spår 4. När loket var tillkopplat och bromsprovet avklarat var det bara att invänta avgångstiden vid fem över sex.
Det var som vanligt uppehåll på samma ställen i den här riktningen. I Flen står man drygt tio minuter eftersom två snabbtåg ska passera och i Stjärnhov passerar ytterligare ett. Idag var dock det sista snabbtåget ungefär tio minuter sent, så vi behövde aldrig stanna i Stjärnhov utan fortsatte mot Gnesta. Där tog Fjärren in oss på spåret som används för uppehåll i andra riktningen för att hålla uppspåret – det vill säga det spår som oftast används för norrgående tåg – fritt för det sena snabbtåget.
Jag antog att vi skulle stå kvar i Gnesta några minuter extra tills snabbtåget passerat, men plötsligt fick vi grönt och kunde fortsätta enligt tidtabell. Det fanns ingen södergående trafik på nedspåret, så vi fick använda det och kunde köra i normal fart. Eftersom snabbtågen får köra mycket fortare än loktågen närmade sig snabbtåget snabbt på det andra spåret. Strax före Järna blåste det om oss och inne i Järna fick vi byta spår så att vi kom tillbaka till det normala för norrgående tåg. Allt detta utan att stanna eller tappa någon nämnvärd tid! Vi behövde bara sakta in för att köra genom växlarna. Tänk om alla förbigångar kunde skötas så här smidigt. Jo – jag ringde till Fjärren och tackade för den fina och smidiga tågföringen.
Vi rullade in på spår 18b ett par minuter före tidtabell vid fem över åtta. När tågsättet var synat körde jag vidare ut till Hagalund, där det först blev toatömning och sedan rundgång med loket på spår 21. När det var klart var också dagens pass över och jag tog min ryggsäck och gick mot utgången. När jag satte mig i bilen var klockan i det närmaste nio.