Så var det dags att jobba eftermiddags-/kvällspass igen och det känns skönt. Tio i två började arbetet och då hade jag fikat och pratat med kollegor i Personallokalerna ett tag innan. Mitt InterCity-loktåg med sju vagnar stod på spår 20 ute på bangården och när jag som vanligt kollat att allt var ok körde jag ner till Norra Bantorget där ombordarna och furneringen väntade.
När alla förberedelser var klara rullade vi fram till spår 11 där resenärerna fanns. Klockan kvart över tre blev det avgång. Första stoppet var Södertälje för påstigande. I Järna kom en riktig hagelskur men strax därefter var det uppehåll och solsken igen. Det här tåget går via Nyköpingsbanan eftersom stambanan annars skulle bli överbelastad vid den här tiden på eftermiddagen. Det är dock inga uppehåll, mer än för tågmöten, längs Nyköpingsbanan. Det var ett tag sedan jag körde här men det är en trevlig bana att köra tycker jag.
I Norrköping hade vi som vanligt uppehåll och när jag sedan vid tjugo över fem stannat på spår 1 i Linköping lämnade jag över tåget till föraren som skulle köra resten av vägen till Malmö. När jag gick X2-utbildningen för drygt två år sedan var det för övrigt han som examinerade mig.
Jag gick bort till Personallokalerna för att ha drygt en och en halv timmes rast och då åt jag min matlåda, fikade och tog det lugnt.
Strax före klockan sju stannade en X2:a från Malmö på spår 2 och jag bytte av föraren. Allt gick bra på väg mot huvudstaden och efter uppehåll i Norrköping och Södertälje ankom vi till spår 17b på Stockholm C ett par minuter före plan. När ombordarna synat igenom tågsättet blev det avfurnering på Norra Bantorget och sen kunde jag fortsätta ut till Hagalund. Efter toatömningen hamnade jag på spår 14 i Nya Vagnhallen där jag lämnade tågsättet och gick mot utgången.
Klockan var tio när jag satte mig i bilen för att åka hem.