Onsdag

Tredje dagen i rad som jag hade ett arbetspass som började med passresa ner till Centralen. Min vana trogen liftade jag med ett tjänstetåg när jag vid tolvtiden hade parkerat bilen i Hagalund. I Personallokalerna blev det fika och prat med kollegor innan det vid halv två var dags att gå ner till spår 18b för att byta av en Hagalunds-kollega som rullade in med ett X2000 från Köpenhamn och Malmö. När tågsättet var synat körde jag bort till vändspåren i Karlberg där jag gick till förarhytten i andra änden. När jag gjort mig klar fick jag köra fram till Norra Bantorget, där jag fick vattentrycka alla vagnar utom en eftersom det indikerade låg färskvatten-nivå.

När ombordarna kommit och var klara med sina förberedelser samt att furneringen var klar körde jag vid tretiden fram till spår 12a på Centralen för att resenärerna skulle få gå ombord på det fullbokade tågsättet. Vid tjugo över tre avgick vi söderut med destination Malmö/Köpenhamn. Första stoppet var Norrköping och allt rullade på helt enligt plan. När jag stannade på spår 1 på Linköping C var det enligt tidtabell och jag lämnade över till den väntande föraren som fick fortsätta färden.

Jag gick som vanligt bort till Personallokalerna för att tillbringa min tvåtimmars rast där. Jag åt min matlåda och pratade med två förarkollegor som jobbade i Hagalund förut men som nu bytt stationeringsort.

Strax före klockan sju ankom norrgående X2000-tåg till spår 2 och jag tog plats i förarhytten. På väg mot Stockholm var det uppehåll i Norrköping och Södertälje och vi ankom till spår 19b på Centralstationen nån minut före tidtabell. När ombordarna lämnat klart efter att ha synat igenom vagnarna blev det avfurnering på Norra Bantorget och sedan kunde jag fortsätta ut till Hagalund. Efter toatömningen fick jag lämna tågsättet på spår 46 utanför verkstadsporten.

Klockan närmade sig tio när jag satte mig i bilen för att köra hem.